Hlavní nádraží Ostrava

Hlavní nádraží Ostrava | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Čtyři hodiny do Ostravy a poprvé zásuvky. Vlaky SuperCity slaví 20 let

  • 78
Z dnešního pohledu se to může zdát spíše úsměvné vzpomínání, před dvaceti lety ale nástup vlaku Českých drah SuperCity Manažer znamenal na železnici revoluci. Srovnání tehdejšího „luxusu“ se současným stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo.

Vlak poprvé zvládl cestu mezi Ostravou a Prahou pod čtyři hodiny i díky tomu, že nezastavil ani v Olomouci. Cestující tehdy oslovil i tím, že poprvé nabízel ve voze možnost za jízdy dobíjet notebook, což je dnes u velké části vlaků běžná záležitost.

„Mezi manažery na severní Moravě si získal rychle velkou oblibu. Řada zákazníků do něj přestoupila z automobilů a někteří jeho noví cestující před zavedením expresu Manažer dokonce mezi Ostravou a Prahou létali,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Duhová lokomotiva - České dráhy představily první reklamní lokomotivu. (10. června 2002)

Manažer, kterého nahradila v roce 2005 pendolina, změnil u řady lidí vnímání železnice a ukázal se jako efektivní dopravní prostředek pro lidi, co nemají dostatek času a chtějí během jízdy pracovat. „Byl prvním vlakem, ve kterém měli cestující k dispozici velké stoly a elektrické zásuvky 230 V pro práci na svých noteboocích během cesty,“ dodal Štáhlavský.

Ke třem vozům první třídy byl připojen ještě restaurační vůz, jízdenka stála 350 korun, v ceně byla káva a sendvič. Černí pasažéři neměli šanci na palubu proniknout, lístky kontroloval průvodčí ještě před nástupem.

Vlak táhla nejprve lokomotiva řady 162, které dnes používá na trati RegioJet, postupně České dráhy nasadily lokomotivu řady 151. Stejné vozy z SC Manažer stále jezdí: České dráhy je používají na rychlících z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo z Brna do Ostravy. České dráhy jim doplnily klimatizaci, vyměnily sedačky a doplnily další zásuvky.

Manažer začal trend

Úspěch Manažera inspiroval České dráhy k tomu, aby o dva roky později spustily ještě další vlak SC pod názvem Mladý svět, který spojoval Prahu se Zlínem. Ten ale zdaleka tak úspěšný nebyl a po roce skončil.

Manažer vytvořil během svého provozu v letech 1997 až 2005 také několik rychlostních rekordů mezi Ostravou a Prahou. Zatímco na počátku potřeboval na cestu z ostravského nádraží Svinov do Prahy více než 4 hodiny, v posledním roce provozu to byly jen 3 hodiny 40 minut.

Od roku 2005 jezdí vlaky SuperCity s pendoliny, které přinesly další zrychlení. Dnes cestu zvládnou z Prahy do Ostravy pod tři hodiny. Byly ale dovybaveny klimatizací, doplněny dalšími elektrickými zásuvkami a obdržely modernější a pohodlnější sedačky.

Zrychlení na trase Praha - Ostrava a současně nástup konkurence přineslo současně i zlevnění jízdenek. Vlakové spojení mezi Prahou a Olomoucí a Ostravou je tak rychlejší i levnější než cesta autem.