Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Problém švýcarské pýchy. Nejdelší tunel bude pomalejší, než plánovali

  10:15aktualizováno  10:15
Švýcarské státní železnice SBB musí tři měsíce před zahájením pravidelného provozu novým gotthardským tunelem řešit nepříjemný problém: testovací provoz ukázal, že v něm vlaky budou moci jezdit pomaleji, než se plánovalo.

Gotthardským tunelem jezdí vlaky zatím ve zkušebním provozu. | foto: Reuters

Na problém upozornil švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung a další švýcarské servery. Nejdelší tunel v Evropě, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi severem a jihem, je stavěný na rychlost 250 kilometrů v hodině, expresy v něm měly jezdit dvoustovkou.

Jenže během letního testovacího provozu Švýcaři zjistili, že tak rychle vlaky jezdit asi nebudou a že maximální rychlost bude nižší: 160-180 kilometrů v hodině. Příčinou je vzduchový sloupec, který vlak před sebou tlačí jako píst.

Ten by nebyl až takový problém, kdyby jezdily v tunelu jen osobní vlaky stejnou rychlostí. Jenže v tunelu jezdí i pomalejší nákladní vlaky, které tvoří překážku vzduchovému sloupci a zpomalují osobní vlaky, jedoucí za nimi. Osobní vlaky pak totiž potřebují více síly k tomu, aby odpor vzduchu překonaly, a tak se na plánovanou rychlost ani nedostanou.

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

To značně komplikuje celý jízdní řád, který je nastaven na to, že rychlost v 57 kilometrů dlouhém tunelu nebude nižší než plánovaná. Expresy tak nestihnou projet tunelem za plánovaných 19 minut.

Pro projektanty tunelů nejde o novou věc, při plánování Gotthardského bázového tunelu ale těmto možným potížím nevěnovali dostatečnou pozornost.

Fotogalerie

V případě Gotthardu navíc chtěli ušetřit a tak udělali jednotlivé tubusy zhruba o desetinu užší, než v případě Lötschberského tunelu, v kterém vlaky mohou jezdit až rychlostí 250 kilometrů v hodině. Ten je však také o dvacet kilometrů kratší. V tunelech také chybí odvětrávací štoly, které by vzduch odváděly mimo tubus.

Pomalejší jízda přitom výrazně ovlivňuje připravený jízdní řád pro tunel, sestavený na tradiční švýcarskou přesnost. Podle něj by mělo jet tunelem každým směrem vždy pět vlaků. Krátce po sobě jedou dva nákladní, mezi nimi je osobní a další dva nákladní. Osobní se ale kvůli pomalejším nákladním ocitne v „pasti“ a musí také zpomalit. To už nabourává o několik minut jízdní dobu. Při testovacích jízdách se tak zjistilo, že osobní vlaky jedou o deset až dvacet procent pomaleji. Další testy běží tento týden, pokud se potvrdí špatné výsledky, budou muset Švýcaři jízdní řády přepsat.

Tunel slavnostně otevřeli v červnu:

Autor:



Nejčtenější

Už je jen otázkou, kdy realitní bublina v Česku praskne, říká odborník

(ilustrační snímek)

Česká republika čelí realitní bublině a otázkou není, zda praskne, ale kdy praskne. Na odborné konferenci to ve čtvrtek...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Rok navíc? Stát se hádá s hnutím Děti země o opravě dálnice D1

Upgrade dálnice (41. km). V tuto chvíli je to jedno z míst, kde probíhá...

Hnutí Děti země do dnešního dne zpochybnilo osm stavebních povolení na opravy dálnice D1 ze čtrnácti. Pokud bude hnutí...

Halíře dělají talíře. Poplatky za kufry přihrály aerolinkám 2 biliony

(Ilustrační snímek)

Jídlo, poplatky za zavazadla či místenku v letadle. Aerolinky se čím dál víc spoléhají na příjmy z vedlejších služeb....

Za 200 Kč až půl milionu. Bankovka se může zhodnotit o 250 tisíc procent

Na pohled běžná dvoustovka. Jenže na ochranném pásku stojí Republique du Zaire.

Ten muž může velmi zbohatnout. Mnoho se o něm neví, jen to, že si v roce 1993 převzal od účetní na malém městě v...



Najdete na iDNES.cz