Když pojede pět a méně lidí o víkendu běžným osobním vlakem, mohou si dohromady koupit celodenní lístek SONE+ za 160 korun. To je zdražení o třicet korun.
Jinak se jízdné měnit nebude. Dráhy zveřejnily kompletní ceník pro nový vlak Pendolino SuperCity mezi Prahou a Ostravou. Novinkou je, že studenti a důchodci budou platit poloviční jízdné, to je 250 korun z Ostravy a 200 korun z Olomouce do Prahy.
Zdražení Kilometrické banky a SONE+ je podle drah způsobeno vyššími cenami elektřiny a nafty. Mluvčí podniku Petr Šťáhlavský také říká, že cílem bylo "přivřít cenové nůžky" mezi tím, co bylo drahé a levné.
Kilometrická banka patří - navzdory svému komplikovanému názvu - mezi nejvyužívanější slevy Českých drah. Funguje jako předplatné na 2000 kilometrů, z nichž se postupně odečítá ujetá vzdálenost. Při dosavadní ceně 1300 korun stojí kilometr jízdy 65 haléřů.
Stálí zákazníci Českých drah se už naučili, jak s bankou ušetřit. "Banka se mi vyplatí také proto, že nemusím platit příplatek 60 korun za vlaky InterCity," říká student Jan Vráblík, který jezdí každý týden z Uherského Hradiště do Ostravy.
Zdražení o stokorunu podle něho bude dost znát. "Kdybych jezdil jen obyčejnými vlaky, přestane se mi banka vyplácet." Do 10. prosince lze Kilometrickou banku koupit za původní cenu.
Pendolino jen pro studenty?
Ceník souvisí s novým jízdním řádem, kde je hlavní změnou Pendolino SuperCity mezi Prahou a Ostravou. Jede šestkrát denně v obou směrech se zastávkami v Pardubicích a v Olomouci. Trasu urazí za tři a půl hodiny.
"Vlakem do Prahy jezdím zvlášť v zimě, kdy cesta autem přes Brno trvá kolikrát i šest a víc hodin," říká Tomáš Hladík, finanční ředitel Železáren a drátoven Bohumín.
Jen pro studenty a důchodce vyjde Pendolino prakticky stejně draho jako vlaky IC a EC, což byly dosud nejlepší spoje. Na trase Praha-Ostrava vyjde Pendolino jen o osm korun dráž, cesta trvá o půl hodiny méně. "V tom případě jím určitě pojedu," tvrdí studentka Lucie Huláková.
Běžný cestující si musí do Pendolina koupit lístek s místenkou za dalších 200 korun. Pak zaplatí skoro dvakrát víc než za jiný vlak. Když tak neučiní, zaplatí ve vlaku pokutu 200 korun.
S novým jízdním řádem mají některé spoje skončit. Mluví se o rychlíku z Náchoda do Prahy nebo o celých tratích Rakovník-Louny či Vrané-Dobříš.