Podíl naftových motorů v Evropě výrazně vzrostl především díky technologickými inovacím, které výrazně snížily spotřebu motorů. | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Naftová auta už netáhnou. Na cenách v bazarech to ale není vidět

  • 392
Úspěšné tažení dieselových motorů evropským trhem s novými auty končí. Aféra s emisemi u motorů koncernu Volkswagen může jejich pád ještě urychlit. Ceny ojetých aut se zatím podle autobazarů nemění.

Ještě v polovině devadesátých let byla nafta u osobních aut okrajovým palivem: jezdilo na ni jen deset procent vozidel. Podíl aut s naftovým motorem ale na celkových prodejích nových vozů vzrostl od roku 2000 z 32 na 53 procent. Největší podíly vozů na naftu si kupují lidé v Irsku a Portugalsku, kde tvoří téměř tři čtvrtiny nových aut, naopak nejméně v Nizozemsku.

Křišťálová Lupa 2015

Podíl naftových motorů v Evropě výrazně vzrostl především díky technologickými inovacím, které výrazně snížily spotřebu motorů. Ukazují to data Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Česko podílem naftových motorů patří ještě k evropskému podprůměru, prodeje ale neustále rostou. V roce 2010 byl jejich podíl kolem 39 procent, letos už 42 procent.

Statistiky ukazují, že vrchol prodejů dieselů nastal v roce 2011, kdy celoevropsky jejich podíl dosáhl 56 procent, od té doby pozvolna klesá. „Naftový vrchol nastal v roce 2011, kdy se výrazně zlepšily vlastnosti benzinových motorů. Malé benzinové turbomotory jsou docela atraktivní,“ říká analytik společnosti Colosseum Boris Tomčiak.

Aféra dieselgate

Analytická společnost QUBE očekává, že v příštích letech podíl dieselů u osobních aut bude klesat postupně ze současných 53 procent na zhruba 33 procent během deseti let. Právě skandál s emisemi u naftových motorů by měl podle analytiků pokles zájmu ještě urychlit.

Řada vlád navíc začíná omezovat různými daněmi a restrikcemi používání dieselových motorů. V Česku jsou majitelé naftových motorů ve výhodě: platí menší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín.

Rozmach dieselů přitom začal právě díky „ekologii“. Naftové motory produkují méně emisí CO2 než benzínové motory. Vlády přitom neřešily, že současně mají výrazně vyšší emise oxidů dusíku a dvacetkrát větší objem emisí mikročástic než u benzinu.

Nižší zájem o naftové motory by podle některých analytiků mohl vést k poklesu ceny nafty, zejména pokud začnou být na diesely přísnější i úřady. „To vše bude tlačit ceny nafty dolů. Pokud spotřeba klesne, cena bude následovat stejným směrem,“ citovala agentura Bloomberg Christophera Hainese, analytika společnosti BMI Research.

Tomčiak ale chladí optimismus, že by mohlo dojít k výraznějšímu zlevnění. Podle něj už navíc k poklesu poptávky po naftových motorech dochází. Podle něj nebude mít pokles zájmu o naftové motory zatím vliv. „S příchodem zimy spíše budeme sledovat pravidelní sezonní jev, kdy cena nafty stoupá nad cenu benzínu,“ dodal.

Ceny ojetých aut se nezmění, míní autobazary

Problémy s emisemi nezamávají ale zřejmě vůbec s cenami ojetých vozů koncernových značek. Jsou o tom přesvědčeny dva největší autobazary v Česku. „Zmiňovaný software, který mohl ovlivnit hodnoty emisí, nemůže mít na kvalitu vozů z koncernu VW, jejich bezpečnost, spotřebu, užitnou hodnotu ani na jejich cenu jakýkoliv vliv,“ míní Pavel Foltýn z Auto ESA.

Volkswageny a škodovky patří dlouhodobě na českém trhu k autům, u kterých je zůstatková cena vyšší než u jiných značek. „Emise zákazníci dle našich dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů neřeší, spíše je zajímá výše spotřeby či druh paliva, pokud nějaký preferují. Lidé posuzují při rozhodování o koupi automobilu spíše faktory, které mají přímý dopad na jejich peněženku,“ míní provozní ředitel skupiny AAA Auto Petr Vaněček.

Proti poklesu zájmu Čechů o koncernové vozy mluví i jejich přístup k „zeleným“ vozům. „Český zákazník není zatím příliš citlivý v oblasti ekologické problematiky. Více by mu mohla vadit ztráta solidnosti značky. Výše cen ojetých vozidel je primárně určována nabídkou a poptávkou závisející na spolehlivosti vozů v delším období, cenou servisu a provozování,“ dodal Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

Motor, který to zavařil Volkswagenu: