Kosmetické firmy sázejí na video bloggery. Děti nevědí, že jde o reklamu

  18:03aktualizováno  18:03
Miliony lidí po celém světě denně sledují na sociálních sítích videonávody, jak používat různé kosmetické přípravky. Je přitom jedno, jestli jde o drahou řasenku nebo řadový pleťový korektor, a jestli ho tzv. vloggeři nanášejí luxusním štětečkem, nebo konečky prstů. Videa cílí hlavně na mladší zákazníky.

Kim na sociálních sítích ukazuje, jak si vytvořit make-up pro různé příležitosti. | foto: Profimedia.cz

Vypadat dobře je velký byznys. Aspoň pro výrobce kosmetiky. V roce 2017 se po celém světě prodala dekorativní kosmetika za 45,5 miliardy dolarů (991 miliard korun), píše BBC. Agentura pro výzkum trhu Mintel odhaduje, že letos prodeje vzrostou o dalších 6 procent. Nejvíc se za make-up utrácí ve Spojených státech, letos by to mělo být odhadem 12,1 miliardy dolarů (263,6 miliardy korun).

Fotogalerie

Krásnější chtějí být i Češky. V tuzemsku se dekorativní kosmetiky v maloobchodních prodejnách nad 400 m² meziročně prodalo o 5 procent víc a tržby z ní narostly o 4 procenta. Vyplývá to z údajů agentury Nielsen. 

„Za poslední rok dosáhly tržby z dekorativní kosmetiky 2,17 miliardy korun a počet prodaných kusů se vyšplhal na téměř 8,4 milionu,“ uvedla mluvčí firmy Nielsen Mária Hukelová.

Pokud jde o konkrétní produkty, Češi nejvíc kupují oční kosmetiku, která tvoří víc než polovinu z prodaných kusů. „Za ní se s podílem 28 procent umístily výrobky pečující o rty a na třetím místě si meziročně udržel 9procentní podíl make-up,“ konkretizuje mluvčí agentury Nielsen. 

Z hlediska tržeb jsou ovšem podíly jiné. Na prvním místě je sice opět oční kosmetika, následuje ovšem make-up (30 procent) a péče o nehty (17 procent).

Vedle klasické reklamy kosmetické firmy k propagaci svých výrobků čím dál víc využívají milovníky make-upu. Ti divákům předvádějí své tipy a triky, jak se nalíčit. Tito influenceři (z anglického influence = vliv, ovlivňovat) nebo video bloggeři (zkráceně vloggeři) ovlivňují hlavně mladší generace. Podle BBC lidé na YouTube denně shlédnou více než milion těchto „kosmetických“ videí.

Fenomén vloggerů funguje i u nás. „Spolupracujeme s influencery na sociálních sítích, i YouTube v Čechách i na Slovensku. V Čechách například s Petrou Vančurovou alias Petrou Lovely Hair,“ uvedla za kosmetickou firmu Dermacol Jana Ratajová. O youtuberech, kteří Dermacol díky svým videím proslavili ve světě, čtěte zde

V zahraničí, kde různé přípravky doporučují i celebrity jako Kim Kardashianová nebo Rihanna, mají ovšem tyto příspěvky být označeny jako reklama.

V tuzemsku zatím označování videí jako reklamních povinné není. „Zákon o reklamě s on-line influencery nepočítá. Je to zatím šedá zóna,“ říká šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Úřad varuje celebrity, aby na sociální síti nedělaly skrytou reklamu

Problém je, že zvlášť mladí lidé nejsou schopni rozlišit, jestli jde o placenou propagaci, nebo spontánní doporučení. Z průzkumu, který v dubnu pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos, vyplynulo, že děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají jejich oblíbení youtubeři nebo bloggeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že bloggeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. 

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnutí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring přibližně jedna pětina dětí v průzkumu. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Zhruba 58 procent z nich uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kterou viděly u někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného bloggera, který dělá reklamu.

Mezi nejsledovanější youtubery či bloggery patří Jirka Král, Kovy či Gejmr. Nejvíce fanoušků mají mezi dětmi ve věku od 12 do 14 let.

Pravidla pro youtubery

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a bloggeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích. K nalezení jsou na webových stránkách Férováreklama.cz.

„Naše asociace chce v létě zavést samoregulaci. Pokud zadání pro influencery půjde přes naše členské agentury, bude příspěvek striktně označen jako reklama,“ slibuje také šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Tesla by mohla i zahnat žízeň. Musk zažádal o ochrannou známku Teslaquila

Americký miliardář Elon Musk

Americký výrobce elektrických aut Tesla požádal americký úřad pro patenty a ochranné známky o zaregistrování ochranné...

OBRAZEM: Na vlnách luxusu. Přepychové zaoceánské lodě prošly rekonstrukcí

Výletní zaoceánská loď Crystal Symphony

Zaoceánské lodě Crystal Symphony a Crystal Serenity jsou luxusnější než kdy dřív. Několika milionová rekonstrukce...

Automatizace v Amazonu selhala. Robot z uchazečů o práci vyřazoval ženy

Ilustrační snímek

V Amazonu vytvořili robota, který měl procházet životopisy uchazečů o práci a filtrovat ty nevhodné. Jenže jak se...



Najdete na iDNES.cz