Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kosmetické firmy sázejí na video bloggery. Děti nevědí, že jde o reklamu

  18:03aktualizováno  18:03
Miliony lidí po celém světě denně sledují na sociálních sítích videonávody, jak používat různé kosmetické přípravky. Je přitom jedno, jestli jde o drahou řasenku nebo řadový pleťový korektor, a jestli ho tzv. vloggeři nanášejí luxusním štětečkem, nebo konečky prstů. Videa cílí hlavně na mladší zákazníky.

Kim na sociálních sítích ukazuje, jak si vytvořit make-up pro různé příležitosti. | foto: Profimedia.cz

Vypadat dobře je velký byznys. Aspoň pro výrobce kosmetiky. V roce 2017 se po celém světě prodala dekorativní kosmetika za 45,5 miliardy dolarů (991 miliard korun), píše BBC. Agentura pro výzkum trhu Mintel odhaduje, že letos prodeje vzrostou o dalších 6 procent. Nejvíc se za make-up utrácí ve Spojených státech, letos by to mělo být odhadem 12,1 miliardy dolarů (263,6 miliardy korun).

Fotogalerie

Krásnější chtějí být i Češky. V tuzemsku se dekorativní kosmetiky v maloobchodních prodejnách nad 400 m² meziročně prodalo o 5 procent víc a tržby z ní narostly o 4 procenta. Vyplývá to z údajů agentury Nielsen. 

„Za poslední rok dosáhly tržby z dekorativní kosmetiky 2,17 miliardy korun a počet prodaných kusů se vyšplhal na téměř 8,4 milionu,“ uvedla mluvčí firmy Nielsen Mária Hukelová.

Pokud jde o konkrétní produkty, Češi nejvíc kupují oční kosmetiku, která tvoří víc než polovinu z prodaných kusů. „Za ní se s podílem 28 procent umístily výrobky pečující o rty a na třetím místě si meziročně udržel 9procentní podíl make-up,“ konkretizuje mluvčí agentury Nielsen. 

Z hlediska tržeb jsou ovšem podíly jiné. Na prvním místě je sice opět oční kosmetika, následuje ovšem make-up (30 procent) a péče o nehty (17 procent).

Vedle klasické reklamy kosmetické firmy k propagaci svých výrobků čím dál víc využívají milovníky make-upu. Ti divákům předvádějí své tipy a triky, jak se nalíčit. Tito influenceři (z anglického influence = vliv, ovlivňovat) nebo video bloggeři (zkráceně vloggeři) ovlivňují hlavně mladší generace. Podle BBC lidé na YouTube denně shlédnou více než milion těchto „kosmetických“ videí.

Fenomén vloggerů funguje i u nás. „Spolupracujeme s influencery na sociálních sítích, i YouTube v Čechách i na Slovensku. V Čechách například s Petrou Vančurovou alias Petrou Lovely Hair,“ uvedla za kosmetickou firmu Dermacol Jana Ratajová. O youtuberech, kteří Dermacol díky svým videím proslavili ve světě, čtěte zde

V zahraničí, kde různé přípravky doporučují i celebrity jako Kim Kardashianová nebo Rihanna, mají ovšem tyto příspěvky být označeny jako reklama.

V tuzemsku zatím označování videí jako reklamních povinné není. „Zákon o reklamě s on-line influencery nepočítá. Je to zatím šedá zóna,“ říká šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Úřad varuje celebrity, aby na sociální síti nedělaly skrytou reklamu

Problém je, že zvlášť mladí lidé nejsou schopni rozlišit, jestli jde o placenou propagaci, nebo spontánní doporučení. Z průzkumu, který v dubnu pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos, vyplynulo, že děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají jejich oblíbení youtubeři nebo bloggeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že bloggeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. 

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnutí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring přibližně jedna pětina dětí v průzkumu. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Zhruba 58 procent z nich uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kterou viděly u někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného bloggera, který dělá reklamu.

Mezi nejsledovanější youtubery či bloggery patří Jirka Král, Kovy či Gejmr. Nejvíce fanoušků mají mezi dětmi ve věku od 12 do 14 let.

Pravidla pro youtubery

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a bloggeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích. K nalezení jsou na webových stránkách Férováreklama.cz.

„Naše asociace chce v létě zavést samoregulaci. Pokud zadání pro influencery půjde přes naše členské agentury, bude příspěvek striktně označen jako reklama,“ slibuje také šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Konec vyhazování plastů, slibují přední světoví výrobci spotřebního zboží

Ilustrační snímek

Největší světové firmy, které produkují spotřební zboží, se snaží bojovat proti znečištění plastovým odpadem. Jako svůj...

Žízniví fanoušci v Moskvě vypili téměř všechno pivo, bary podcenily zásoby

Fotbaloví fanoušci v jednom z moskevských barů slaví vítězství ruského týmu nad...

Některé bary a restaurace v Moskvě se v posledních dnech potýkají s nedostatkem piva. Podniky podle všeho totiž...

Číňan umí zpevnit půdu bez tun betonu, staví i umělé ostrovy

Sü Š'-lung reprezentoval pevninskou Čínu na světovém finále soutěže EY...

Číňan Sü Š’-lung během minulého víkendu přijel do Monaka, aby svou zemi reprezentoval ve finále světové soutěže EY...

Najdete na iDNES.cz