Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Restaurací s „kohoutkovou“ přibývá, v nápojovém lístku většinou není

  5:01
Dobrá zpráva. Restaurací, které natočí hostům kohoutkovou vodu, je už více než třetina a další rychle přibývají. Horší však je, že hospodští se s touto službou moc nechlubí v nápojových lístcích. A pokud ji tam najdete, většinou to znamená, že za ni zaplatíte. V některých případech až desítky korun.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od roku 2012 do poloviny letoška se počet podniků, které nalévají kohoutkovou vodu, zvýšil o 13 procent na 35 procent, vyplývá z dat portálu Lunchtime.cz, který provozuje internetovou databázi více než tří tisíc restaurací v tuzemsku. V Jihočeském a Ústeckém kraji kohoutkovou vodu dostanete dokonce ve 40 procentech hospod.

„Balená voda se nakupuje za 3-4 Kč a prodává za desítky korun“

Pokračuje tedy trend, který je z pohledu restauratérů dvojsečný. Na jednu stranu jim může přinést nové hosty nebo alespoň upevnit ty stávající, současně je však strašákem, který je připraví o tržby z baleného nealka a jeho královské přirážky dosahující stovek procent.

„Klasické limonády typu Coca-Cola mají nákupní cenu lahvičky okolo třinácti korun a prodávají se pravidla za třicet až čtyřicet korun. Jen o něco levněji se prodává balená voda, její nákupní cena je ale mezi třemi a čtyřmi korunam, takže pro restauratéra je to marže snů,“ prozradil restauratér Michal Pelichovský.

MAPA: Kolik restaurací v daném kraji natočí hostům kohoutkovou vodu

Výpadek tržeb po zavedení kohoutkové vody se dá kompenzovat domácími limonádami a ledovými čaji. „U sklenice ledového čaje se můžete dostat na náklady padesát haléřů až korunu, prodávají se přitom za desítky korun,“ dodal manažer, který působil v několika restauracích a teď si chystá otevřít vlastní.

Domácí limonády - náplast pro hospodské

„Domácí limonády jsou obrovským trendem, když je šikovně nabídnete, lidé si je většinou dají,“ vypráví Helena Šochmanová, provozní pražské restaurace T.G.I. Fridays, která nabízí kohoutkovou vodu zdarma na požádání. Také podle zakladatele portálu Lunchtime.cz Igora Třeslína jsou mezi Čechy limonády čím dál oblíbenější, zejména ty domácí jako je zázvorová, malinová, okurková nebo ovocné s bylinkami.

Většina restauratérů oslovených redakcí iDNES.cz tvrdí, že výpadek tržeb po zavedení kohoutkové vody nezaznamenali, nebo ho přehlíží. „Nijak ho neřešíme,“ říká provozovatel Kozlovny Alfa v Třebíči Dominik Šafránek.

Přirážka na nealko

  • „Záleží na typu nealka, balené má jiné marže než točené nebo domácí, u většiny máme přirážku okolo sta procent nákupní ceny.“
    (Dominik Šafránek, Kozlovna Alfa, Třebíč)
  • „Zdaleka nejvýnosnější jsou v tomhle ohledu domácí limonády, kdy se u ledového čaje na sklenici můžete dostat na náklady padesát haléřů až korunu a prodávají se za desítky korun.“
    (Michal Pelichovský)
  • „Obvyklou přirážku stanovujeme u naprosté většiny nealka na sto procent, s nižší bychom ani nebyli schopni uživit provoz podniku.“
    (Jitka Schwanová, Na staré Vozovně, Praha 6)
  • „Obecně restauraci, která nastaví přirážku pod sto procent nákupní ceny, nemá ani cenu otevírat. My si můžeme dovolit nastavit přirážku méně než sto procent jen díky tomu, že jsme ve vlastních prostorách.“
    (Jiří Tomášek, Ve Dvoře, Karlovy Vary)

Pražský hostinec Na staré Vozovně servíruje vodu zdarma na požádání. Číšníci zde dříve automaticky zakládali během obědů džbán s vodou na každý stůl, ale návštěvnost se nezvedla a podnik službu zrušil. Ani zde nepozorují výrazný výpadek zisků kvůli vodě zdarma. „Mám za to, že služba hostovi, ať už podávání vody, nebo jakákoliv jiná, se nejlépe vrátí v jeho spokojenosti a nám tím, že přijde znovu,“ uvedla spolumajitelka a provozní Jitka Schwanová.

Tržby ale možná neklesají proto, že nabídka kohoutkové vody je často „neoficiální“. Řada restaurací ji přinese, jen když si ji host objedná, samy se přitom touto službou v nápojových lístcích a nabídkách nechlubí.

Spoustu lidí tak zřejmě ani nenapadne si o ni říci. „Za rok od otevření restaurace si o kohoutkovou vodu řekl asi jeden host, co si pamatuju,“ líčí například majitel restaurace Ve Dvoře v Karlových Varech. Sám je raději, když si host objedná balenou vodu, která je na rozdíl od té vodovodní v nápojovém lístku.

V nápojovém menu mají většinou vodu z vodovodu tam, kde se za ni platí. Většinou stojí jen koruny, ale někdy až desítky korun. „Úplně zadarmo být nemůže. Z našeho pohledu by pak ekonomika nevycházela,“ vysvětlil spolumajitel restaurace Nad Jezerem u Máchova jezera Jiří Roith (rozhovor s kuchařem, který se učil v Kanadě, čtěte zde).

Jeho podnik si za bezedný džbánek účtuje 30 korun. Podle kuchaře a manažera, který vystudoval prestižní gastroškolu v Kanadě, je kohoutková voda zdarma restauračním standardem třeba v USA, tam se však hostům automaticky účtuje poplatek za servis ve výši deset až patnáct procent.

Témata: Jiří Roith

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už píše dopisy ministrům

18. dubna 2024

Vysíláme Česko má velmi specifický trh práce. Je zde nejnižší nezaměstnanost v Evropě, to umožnilo podnikům...

Ceny pohonných hmot v Česku dále rostou, benzin již překročil čtyřicítku

18. dubna 2024  9:45

Paliva v Česku dál zdražují. Cena benzinu stoupla nad 40 korun za litr. Ve středu stál litr...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...