Ostrava je od posledního splavného úseku Odry vzdálená šedesát kilometrů (ilustrační snímek).

Ostrava je od posledního splavného úseku Odry vzdálená šedesát kilometrů (ilustrační snímek). | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Vodní cesta z Ostravy k Baltu je reálná. Polákům se projekt líbí

  • 34
Pouhých šedesát kilometrů dělí Ostravu od posledního splavného úseku Odry, u jejíhož ústí je velký polský přístav Štětín i nově budovaný plynový terminál ve Swinoujscie. Na rozdíl od stovek kilometrů a obrovských nákladů na vybudování kanálu Labe-Odra-Dunaj je tento projekt uskutečnitelný v řádu let.

Štětín byl spolu s Hamburkem přístavem, v němž si v roce 1920 Československo vymohlo svoje vlastní, na sto let pronajaté území a plavba československých lodí po Odře až k moři nepodléhala kontrole německých úřadů. I dnes, přestože je Štětín polský a "český" přístav byl v padesátých letech vyměněn za pár kilometrů území v Krkonoších a jinde v pohraničí, je české zboží po polském největší obživou štětínského přístavu. Jenže se překládá místo na lodě na kamiony.

Stačilo by přitom málo: splavnit asi šedesát kilometrů Odry z polského přístavu Kozlí, kde končí splavná část tohoto polského veletoku, do Ostravy. Českému prezidentovi Miloši Zemanovi se podařilo k souhlasu s tímto projektem při své návštěvě na konci minulého týdne přesvědčit svého polského protějška Bronislawa Komorowského. "Chci, aby se Štětín stal vedle Hamburku jedním z českých přístavů," prohlásil v projevu před českými a polskými podnikateli Zeman.

Ostrava napojení k moři využije

O projektu jednal ve Varšavě v rámci české podnikatelské delegace i Jiří Skalický, šéf Ředitelství vodních cest ČR a místopředseda Asociace Dunaj-Odra-Labe. "S polskou stranou jsme diskutovali o potřebě výrazně zefektivnit vzájemnou spolupráci při přípravě oderské vodní cesty a vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, které jsou významné pro rozvoj regionů Polské a České republiky. Zejména Ostravsko a přilehlý polský region u našich hranic získají výstavbou koridoru ekologicky příznivou dopravní cestu a mohutný impuls k ekonomickému růstu," uvedl Skalický pro server Naše voda.

"Polákům se tento záměr líbí," uvedl pro MF DNES jeden z účastníků  varšavských jednání. Právě firmy z Ostravska, které jen obtížně dostávají své rozměrné hutní výrobky ke svým zákazníkům po silnici, mají z české strany na realizaci propojení největší zájem. Trasa kanálu a regulované Odry je přitom už tři roky vytyčena a splavnění Odry až k české hranici má ve svých rozvojových plánech do roku 2020 i polské ministerstvo dopravy.

Větší šance na evropské peníze

"Fakt, že by se jednalo o mezinárodní projekt, na kterém by se společně podílelo Polsko a Česko, by mohl výrazně zvýšit šance na získání peněz z evropských fondů," uvedl k tomu pro iDNES.cz varšavský diplomat, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Sami Poláci sice v současnosti Odru od Kozlí směrem k české hranici nesplavňují, ale například nová přehrada v tomto úseku má vytvořen prostor pro vybudování plavebního kanálu. Na samotné Odře přitom v posledních letech probíhají poměrně rozsáhlé práce na úpravě koryta pro bezpečnou a stabilní nákladní lodní dopravu. 

Odra je dosud splavná až do přístavu Kozlí (modrá značka). Do Ostravy (červená značka) zbývá zhruba 60 kilometrů.

Odra je dosud splavná až do přístavu Kozlí (modrá značka). Do Ostravy (červená značka) zbývá zhruba 60 kilometrů.