Opatření, které si vyžádá změnu vyhlášky o plavebním provozu, podle ministerstva umožní soukromým investorům v těchto místech vybudovat pro rekreační plavbu přístavy.
Chrudimka i Cidlina se vlévají do Labe, které je významnou plavební trasou a majitelé motorových lodí už dnes do obou zmíněných řek vplouvají. Tím ale porušují platná pravidla, za což mohou být postihováni, uvádí v materiálu ke změně vyhlášky ministerstvo.
Na obou zmíněných tocích není v současné době povoleno plout s motorovými loděmi s výkonem nad 10 kW, což odpovídá výkonu malé motorky. Přeřazením do kategorie takzvaných vodních cest účelových tato bariéra odpadne a lodě a čluny na nich budou moci jezdit prakticky bez jakéhokoli rychlostního omezení.
Lodě podpoří cestovní ruch
To platí i o Lužnici. „Koloděje mají velký turistický potenciál, protože v sousedství řeky stojí zámek Mitrowicz, který turisté čím dál více navštěvují,“ uvedl Milan Šnorek, starosta nedalekého Týna nad Vltavou, pod který Koloděje spadají.
Na druhé straně řeky pak koupili buddhističtí mniši pozemek a vzniká centrum teravádového buddhismu. Vybudování maríny by podle něj rostoucí turistický ruch podpořilo. Naopak klidná zákoutí na Lužnici, na která byli zvyklí rybáři, se splavněním řeky potlačí, připustil Šnorek.
Provoz lodí roste i na sousední vltavské přehradě Kořensko v souvislosti s vybudováním nové plavební komory v Hněvkovicích. „Za minulý měsíc jsme proplavili 260 lodí, všemi třemi komorami, tedy Hněvkovice, Malé Hněvkovice a Kořensko proplulo 2 300 lidí. Čísla stále jdou nahoru, proto uvažujeme, co dál,“ řekl úsekový technik Povodí Vltavy Radek Zídek. Spolu s tím však podle starosty Týna nad Vltavou městu vzniká i problém s narůstajícím množstvím neukázněných lodníků, kteří pravidla provozu nedodržují.
Zájem o plavbu roste
Jak se měnila pravidlaDuben 2015 – Vyhláška ruší letitý zákaz a umožňuje motorovou plavbu na dolních tocích řek a velkých vodních ploch. Červenec 2016 – Jsou zavedeny bezpečné zóny pro plavce na Slapech a Orlíku. Srpen 2016 – Zrušen je zákaz nočního kotvení mimo oficiální kotviště. |
Nárůst zájmu o plavbu po Vltavě způsobený splavněním řeky pro rekreační lodě až z Českých Budějovic se projevil i do celkových statistik registrovaných lodí. V důsledku toho zaregistrovala Státní plavební správa vloni rekordní nárůst lodí o 824 plavidel, z toho podle ministerstva dopravy bylo 124 vodních skútrů. To představuje nejprudší nárůst počtu nově registrovaných plavidel za posledních deset let, celkem je v Česku provozováno na 15 tisíc lodí.
Opadnutí trendu není možné očekávat ani v letošním roce. Podle ČTK zaregistrovala plavební správa od začátku roku do poloviny května 313 malých rekreačních plavidel. Nejsilnější letní měsíce, kdy si lidé nechávají zapsat nejvíce lodí, v tomto součtu tak zatím obsaženy nejsou.
V Libicích nad Cidlinou má podle starostky Jaroslavy Vojtíškové přístav vzniknout u silničního mostu spojujícího obec s Velkým Osekem. Sem by se měly následně přesunout všechny lodě, které nyní kotví přímo v obci.
U mostu má rovněž vzniknout přístav v Kolodějích nad Lužnicí. Podle Zídka jde zatím o záměr a přístav hned tak nevznikne. Už nyní ale mají lidé o plavbu do Kolodějí zájem. Po převedení do účelové vodní cesty jim povodí vyznačí plavební dráhu, aby se i neznalí kapitáni mohli vyhnout nebezpečným místům, jako jsou kameny a mělčiny. Samozřejmě budou muset dávat pozor i na plavce.