Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v Kolodějích nad Lužnicí. Jsou to sice jen krátké úseky řek, sportovním a rekreačním lodím by to ale umožnilo vjezd například do samotného centra Pardubic přímo k tamnímu zámku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Opatření, které si vyžádá změnu vyhlášky o plavebním provozu, podle ministerstva umožní soukromým investorům v těchto místech vybudovat pro rekreační plavbu přístavy.

Chrudimka i Cidlina se vlévají do Labe, které je významnou plavební trasou a majitelé motorových lodí už dnes do obou zmíněných řek vplouvají. Tím ale porušují platná pravidla, za což mohou být postihováni, uvádí v materiálu ke změně vyhlášky ministerstvo.

Na obou zmíněných tocích není v současné době povoleno plout s motorovými loděmi s výkonem nad 10 kW, což odpovídá výkonu malé motorky. Přeřazením do kategorie takzvaných vodních cest účelových tato bariéra odpadne a lodě a čluny na nich budou moci jezdit prakticky bez jakéhokoli rychlostního omezení.

Lodě podpoří cestovní ruch

To platí i o Lužnici. „Koloděje mají velký turistický potenciál, protože v sousedství řeky stojí zámek Mitrowicz, který turisté čím dál více navštěvují,“ uvedl Milan Šnorek, starosta nedalekého Týna nad Vltavou, pod který Koloděje spadají. 

Na druhé straně řeky pak koupili buddhističtí mniši pozemek a vzniká centrum teravádového buddhismu. Vybudování maríny by podle něj rostoucí turistický ruch podpořilo. Naopak klidná zákoutí na Lužnici, na která byli zvyklí rybáři, se splavněním řeky potlačí, připustil Šnorek.

Provoz lodí roste i na sousední vltavské přehradě Kořensko v souvislosti s vybudováním nové plavební komory v Hněvkovicích. „Za minulý měsíc jsme proplavili 260 lodí, všemi třemi komorami, tedy Hněvkovice, Malé Hněvkovice a Kořensko proplulo 2 300 lidí. Čísla stále jdou nahoru, proto uvažujeme, co dál,“ řekl úsekový technik Povodí Vltavy Radek Zídek. Spolu s tím však podle starosty Týna nad Vltavou městu vzniká i problém s narůstajícím množstvím neukázněných lodníků, kteří pravidla provozu nedodržují.

Zájem o plavbu roste

Jak se měnila pravidla

Duben 2015 – Vyhláška ruší letitý zákaz a umožňuje motorovou plavbu na dolních tocích řek a velkých vodních ploch. 

Červenec 2016 – Jsou zavedeny bezpečné zóny pro plavce na Slapech a Orlíku. 

Srpen 2016 – Zrušen je zákaz nočního kotvení mimo oficiální kotviště.

Nárůst zájmu o plavbu po Vltavě způsobený splavněním řeky pro rekreační lodě až z Českých Budějovic se projevil i do celkových statistik registrovaných lodí. V důsledku toho zaregistrovala Státní plavební správa vloni rekordní nárůst lodí o 824 plavidel, z toho podle ministerstva dopravy bylo 124 vodních skútrů. To představuje nejprudší nárůst počtu nově registrovaných plavidel za posledních deset let, celkem je v Česku provozováno na 15 tisíc lodí.

Opadnutí trendu není možné očekávat ani v letošním roce. Podle ČTK zaregistrovala plavební správa od začátku roku do poloviny května 313 malých rekreačních plavidel. Nejsilnější letní měsíce, kdy si lidé nechávají zapsat nejvíce lodí, v tomto součtu tak zatím obsaženy nejsou.

V Libicích nad Cidlinou má podle starostky Jaroslavy Vojtíškové přístav vzniknout u silničního mostu spojujícího obec s Velkým Osekem. Sem by se měly následně přesunout všechny lodě, které nyní kotví přímo v obci.

U mostu má rovněž vzniknout přístav v Kolodějích nad Lužnicí. Podle Zídka jde zatím o záměr a přístav hned tak nevznikne. Už nyní ale mají lidé o plavbu do Kolodějí zájem. Po převedení do účelové vodní cesty jim povodí vyznačí plavební dráhu, aby se i neznalí kapitáni mohli vyhnout nebezpečným místům, jako jsou kameny a mělčiny. Samozřejmě budou muset dávat pozor i na plavce.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Najdete na iDNES.cz