Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

  • 82
Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez ohledu na to, kdo vyhraje říjnové volby. Tedy pokud lze věřit volebním programům politických stran.

Naopak průplav Dunaj–Odra– Labe zůstane jenom na papíře. Kontroverzní stavbu kromě komunistů nepodpořil nikdo. Dvě strany (TOP 09 a Zelení) si navíc do programů výslovně zakotvily jeho zrušení.

Dopravě se ve volebních programech věnují hlavně pravicové strany.

ODS i TOP 09 podrobně vyjmenovávají konkrétní projekty, kdežto ANO nebo třeba Strana přímé demokracie (SPD) nabízejí pouze krátké obecnější pasáže. Příliš prostoru dopravě nevěnovala ani ČSSD.

Vůbec nejobsáhleji dopravní témata rozpracovali Zelení. Jejich program ale obsahuje i sporná nebo chybná tvrzení, například když uvádějí, že na saské straně není ambice rozvíjet říční dopravu. KDU-ČSL pak v programu ohledně dopravy nabízí „Akční plán a konkrétní strategickou koncepci pro rychlé dobudování silniční páteřní sítě a obchvatů měst a obcí“.

Velkorysé plány na rozvoj a modernizaci dopravní infrastruktury si vyžádají do roku 2050 náklady v řádech dvou až tří bilionů korun. „Proto považujeme za nezbytné do investování zapojit soukromý kapitál. Soukromí investoři také přispějí k efektivnímu nakládání s investicemi,“ soudí TOP 09.

Železnice má podporu

Nejpodrobněji se politické strany věnují železnici. Shodují se na tom, že by měly republiku protnout vysokorychlostní trati, zejména kladou důraz na propojení Prahy a Brna.

Cestování na železnici i v autobusech už brzy téměř určitě zpříjemní možnost využít jednotnou jízdenku u různých dopravců. Ti si pak náklady vzájemně přeúčtují. Pravicové strany navíc slibují rovné podmínky pro dopravce, kdežto ČSSD a KSČM lákají na bezplatnou dopravu ve vlacích i autobusech pro děti, žáky základních a středních škol a seniory od 65 let.

Které dopravní stavby zajímají politické strany.

Zelení jdou ve svém programu do technických detailů, slibují zdvojkolejnění frekventovaných tratí a rychlejší elektrifikaci. Upozorňují, že s pouhými 33 procenty elektrifikovaných tratí zaostáváme za evropským trendem.

V pasážích věnovaných silniční dopravě si všechny strany notují, že je třeba urychlit výstavbu důležitých silnic a dálnic. Nejčastěji jmenují dálnici D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí a D3 z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic. Obě klíčové stavby přitom ještě v některých úsecích ani nemají vykoupené pozemky a termín jejich zprovoznění výrazně přesahuje nadcházející volební období.

KDU-ČSL přichází s návrhem, jak dlouhodobě vyřešit opravy krajských silnic a mostů. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by měl každoročně dostat nejméně tři miliardy korun.

Elektřina v pravém pruhu

Samostatnou kapitolou je elektromobilita. Nejvíce se jí věnuje TOP 09 ve svém volebním projektu e-dálnice. V jeho rámci by mělo dojít k elektrifikaci pravého jízdního pruhu dálnic s vysokým podílem nákladní dopravy. Kamiony s hybridními motory by v elektrifikovaných úsecích používaly elektřinu z napájecí troleje. „V tomto volebním období připravíme pro elektrifikaci dálnic projektovou dokumentaci,“ slibuje TOP 09.

Využití mýtného systému pro řízení dopravy nově navrhuje ODS. Zelení navíc slibují, že zavedou satelitní mýtný systém pro nákladní automobily nad 3,5 tuny na celou síť veřejných pozemních komunikací. ODS láká na elektronické dálniční známky s možností nákupu pomocí internetu nebo SMS nebo možnost vyřízení všech dopravních úředních úkonů on-line z domova.

V celkem nekonfliktním pohledu politických stran na dopravní témata zůstává nejvíce kontroverzní otázkou lodní doprava. Jejím hlavním podporovatelem je KSČM, která chce „zastavit likvidaci vnitrozemské vodní dopravy“ a konečně dostavět dlouho plánované plavební stupně Děčín a Přelouč. Pro větší využití vodní dopravy se k vizi kombinovaných dopravních terminálů hlásí i KDU-ČSL.