Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Volkswagen by měl odškodnit zákazníky i v Evropě, vyzývá eurokomisařka

  21:20aktualizováno  21:20
Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská ve středu vyzvala německý automobilový koncern Volkswagen, aby kvůli emisnímu skandálu odškodnil rovněž zákazníky v Evropě. Ve Spojených státech obdrží většina majitelů problémových vozů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (125 000 až 244 000 Kč), napsala agentura Reuters.

ADAC testuje závadný motor u Volkswagenu. | foto: ADAC

Podle Bieńkowské by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ řekla eurokomisařka.

Volkswagen se dohodl s USA. Za emisní skandál zaplatí 15 miliard dolarů

Podobné výzvy adresují Volkswagenu rovněž organizace na ochranu práv spotřebitelů. Volkswagen však tyto výzvy odmítá a tvrdí, že zákazníky v Evropě nepostihne pokles hodnoty jejich vozů. „Situace v USA není srovnatelná s Německem a Evropou,“ uvedl mluvčí podniku.

Šance na získání odškodného od Volkswagenu soudní cestou v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob ve Spojených státech. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA, upozornila agentura Reuters.

V úterý Volkswagen zveřejnil podrobnosti dohody o řešení emisního skandálu ve Spojených státech, na které bude muset vynaložit až 15,3 miliardy dolarů (téměř 375 miliard Kč). Z uvedené částky automobilka vydá deset miliard dolarů na opravy a odkup téměř půl milionu naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 tisíc naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Ilustrační snímek
Toalety ucpalo 100 000 eur v bankovkách. Švýcaři zjišťují jejich původ

Nad neobvyklým nálezem, který učinili na toaletách jedné z ženevských bank, si nyní láme hlavu švýcarská policie. Záchody finančního domu a posléze i tří...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Rusové chystají kvůli zakázce pro českou firmu arbitráž proti Kyrgyzstánu

Ruská státní společnosti RusGidro se hodlá soudit s Kyrgyzstánem o náhradu škody za zrušený kontrakt na výstavbu kaskády vodních elektráren na řece Naryn,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.