Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Volkswagen zachraňuje svoji pověst u bank. Zvažuje navýšení kapitálu

  • 3
Členové dozorčí rady Volkswagenu se bojí negativní reakce ratingových agentur, které by mohly v důsledku emisního skandálu snížit úvěrovou spolehlivost automobilového koncernu. Zabývá se proto tím, jak posílit finanční pozici podniku.

Podle zdrojů Reuters panují obavy, že zhoršení úvěrových ratingů by automobilce zvýšilo náklady na půjčky a narušilo její snahu o obnovení důvěry investorů. Dozorčí rada prý v důsledku těchto obav zvažuje opatření ke snížení nákladů a na podporu přílivu hotovosti. Podle jednoho ze zdrojů firma pravděpodobně přikročí k navýšení kapitálu v případě, že náklady na skandál překročí „kritickou úroveň“.

Aféra dieselgate

Ratingová agentura Moody’s minulý týden zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti Volkswagenu na negativní, čímž signalizovala možnost snížení ratingu. Skandál kolem emisí podle Moody’s ohrožuje pověst i finanční flexibilitu Volkswagenu. Ratingová agentura Fitch pak předpověděla, že skandál ovlivní celý automobilový průmysl.

Ve středu večer o skandálu kolem falšování údajů o emisích několik hodin jednal výkonný výbor dozorčí rady. Podle informací agentury DPA obdržel předběžnou zprávu o interním vyšetřování, ze které vyplývá, že rozhodnutí o instalaci softwaru umožňujícího manipulace s testy emisí padlo již v v letech 2005 a 2006, a to v oddělení pro vývoj motorů v centrále podniku. Stále prý ale není jasné, kdo konkrétně nese za instalaci tohoto softwaru do automobilů zodpovědnost.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě. Ministr hospodářství německé spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, jenž je členem dozorčí rady VW, tento týden uvedl, že pracovníci Volkswagenu zodpovědní za skandál postupovali zločinně a musejí přijmout osobní odpovědnost.

Skandál vypukl v pátek 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

,