Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Volkswagen nemá dost motorů, na nová auta si lidé počkají až půl roku

  3:36aktualizováno  3:36
Největší evropská automobilka Volkswagen nemá dostatek některých typů motorů a převodovek. Dodavatelé totiž v krizi propouštěli zaměstnance a teď mají problém nastartovat výrobu tak, aby zvládli pokrýt poptávku továren. VW kvůli tomu v pondělí přeruší výrobu. Omezení se dotkne i řady českých dodavatelů.

Volkswagen nemá motory, na nové vozy si zákazníci počkají | foto: Volkswagen

"Výrobu zastavíme v našich závodech ve Wolfsburgu a v Emdenu," potvrdil pro MF DNES mluvčí Volkswagenu Christoph Adomat. Koncern podle něj obvykle neuvádí detaily o svých dodavatelích, ale teď jde podle něj o problémy s agregáty z motoráren patřících koncernu, nikoliv z českých závodů. Podle informací MF DNES jde i o potíže s dodávkami převodovek.

Čeští dodavatelé Volkswagenu už dostali o odstávce informace. "Zrušili nám pondělní dodávku, například na vozy Tiguan nebo Golf,“ řekl šéf Helly Mohelnice Oldřich Svoboda. Firma dodává na koncernové vozy světlomety.

Omezení se týká také například vozů Touran nebo Passat. Pro Volkswagen v Česku vyrábějí díly desítky firem. Pauza má stabilizovat situaci s dodávkami a nemá v nich způsobit další zdržení.

Problémy s motory se však netýkají Škody Auto, která Volkswagenu patří. "Nemáme žádné výpadky dodávek, výroba běží bez odstávek," řekl mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler.

Firmy nemají peníze na to, aby znovu navýšily kapacitu

Podle analytiků není zastavení výroby ve Volkswagenu na trhu ojedinělým jevem. Podobné problémy mají i jiné automobilky. "Krize rozhodila celý automobilový sektor a mnozí výrobci, zejména z řad dodavatelů komponentů, mají nyní problém po úsporných opatřeních znovu nastartovat výrobu. Přispívají tak ke zpoždění dodávek hotových vozidel konečným zákazníkům," řekla Petra Šafková z Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers.

Krize je finančně vyčerpala a nemají často peníze na to navýšit znovu kapacitu. Podle Šafkové se navíc změnily i preference kupujících: "Požadují nyní jiné motory či jiné převodovky než například před dvěma lety, zájem roste i o pohon 4x4."

Během krize řada dodavatelů zkrachovala nebo se dostala do existenčních potíží. Krachy se týkaly častěji západoevropských závodů, jejich české dceřiné firmy naopak musely často jejich potíže sanovat nebo měnily majitele. To je příklad i bývalého libereckého výrobce nárazníků Cadence Innovation, který jeho majitelé v potížích prodali koncernu Magna.

Problémy s dodavateli připouštějí ostatně i samy automobilky. "Dodavatelský řetězec je celkově docela pod velkým tlakem, každý s tím zápasí," cituje Reuters šéfa Daimleru Dietera Zetscheho. Ani on nevyloučil podobné zastavení výroby.

Na nový vůz zákazníci čekají i půl roku

Lars Holmqvist, šéf evropského sdružení dodavatelů automobilek Clepa, pro agenturu Bloomberg uvedl, že problémy nejsou jen ve vztahu dodavatel – automobilka. Potíže mají i velcí dodavatelé se svými menšími subdodavateli, například u elektroniky.

Podle Financial Times jsou některé automobilky přinuceny kvůli krizi s odbytem díly běžně putující po zemi přepravovat letadly. Jako příklad uvádí BMW.

Potíže s dodavateli pociťují i zákazníci. Na některé vozy se čeká i půl roku. Podle mluvčího Volkswagenu v České republice Jana Klímy došlo v poslední době u některých modelů ke snížení čekacích dob, běžně se čeká na nové auto 8 až 12 týdnů.

Podobné čekání musí absolvovat i zákazníci Škody, ale hodně záleží na typu motoru. Dlouhé čekací doby jsou například na benzinové 1,2 TSI nebo na dvoulitrový motor s automatickou převodovkou do Superbu Combi.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol

ofo, čínský bikesharingový startup, funguje nově v Praze 7. S rozjezdem zde jim...

Sdílení kol dává smysl až ve chvíli, kdy bude bicyklů v ulicích hodně. Společnost Ofo ale nechce dopustit, aby v Praze...

Textilka Pegas Nonwovens si odhlasovala přesun z Lucemburska do Prahy

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.

Výrobce netkaných textilií Pegas Nonwovens přesune zřejmě své sídlo z Lucemburska do České republiky, konkrétně do...

Český antivirový gigant Avast se chystá na londýnskou burzu

Avast, ilustrační snímek.

Antivirová společnost Avast Software sídlící v Praze se chystá ke vstupu na londýnskou burzu, který by mohl podnik...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.