Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tučné odškodné i zpětný odkup. Volskwagen vyžehlil emisní skandál v USA

  18:31aktualizováno  18:31
Německý automobilový koncern Volkswagen se dohodl s úřady ve Spojených státech na základních principech řešení svého emisního skandálu. Řešení by mělo zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i „značné“ odškodné pro jejich majitele, uvedl ve čtvrtek americký soudce Charles Breyer.

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. | foto: Ministerstvo dopravy

Rámcová dohoda s úřady, kterou ještě musejí schválit regulátoři, předpokládá, že majitelé vozů si budou moci vybrat, zda má Volkswagen jejich automobily koupit zpět, nebo provést jejich opravu. Soudce dal Volkswagenu čas do 21. června na dosažení podrobné dohody, napsala agentura DPA.

Ohlášené řešení skandálu se týká zhruba 482 000 naftových vozů s dvoulitrovými motory, o postupu u zbývajících 85 000 aut s třílitrovými motory však zatím nebylo rozhodnuto.

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. Německý list Die Welt již ve středu uvedl, že součástí dohody je vyplacení odškodného 5 000 dolarů (120 000 Kč) každému zákazníkovi v USA dotčenému aférou. Podle analytiků a zdrojů agentury Reuters by mohla Volkswagen dohoda s americkými úřady celkově stát více než deset miliard dolarů (240 miliard Kč).

Dohoda by podle agentury Reuters měla vést k urovnání více než 600 hromadných žalob, kterým Volkswagen ve Spojených státech čelí. Koncern dnes uvedl, že se již dohodl na základních prvcích urovnání hromadné žaloby v San Francisku.

„Volkswagen je odhodlán získat zpět důvěru svých zákazníků, prodejců, regulátorů a celé Ameriky,“ řekl právní zástupce Volkswagenu Robert Giuffra. Dodal, že čtvrteční dohoda vykompenzuje všechny způsobené ekologické škody a plně odškodní zákazníky.

Odškodnění v Americe by mohlo v Evropě vyvolat „hamižnost“

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. Analytik Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research odhaduj přímé náklady Volkswagenu na skandál na 32,3 miliardy dolarů (přes 770 miliard Kč).

Tonn podle serveru BBC rovněž upozornil, že dohoda s americkými úřady by mohla ovlivnit také postup kolem skandálu Volkswagenu v Evropě. „Velmi štědré platby americkým zákazníkům by zde mohly vyvolat určitou hamižnost,“ uvedl.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

OBRAZEM: Mongolští nomádi žijí v kamionech. Vozí uhlí do Číny

Thousands of heavy-duty trucks loaded with coal are lined up for up to 130...

V mongolské poušti Gobi za sebou velmi pomalu popojíždí více než tisíc těžkých nákladních aut. Vezou uhlí do Číny....

Žák přerůstá učitele. Čínský Facebook roste a dohání svůj americký vzor

WeChat - ilustrační snímek

Největší sociální síť světa se brzy dočká rovnocenného konkurenta. Čínský technologický gigant Tencent, který provozuje...

Hra na policisty a mafiány ve vile drogového krále? Narkoturismus to umožní

Za cenu kolem 130 dolarů si v ulicích Medellínu mohou turisté koupit portrét...

Pablo Escobar je sice mrtvý již skoro třetí desetiletí, ale jeho kult v kolumbijském městě Medellín ožívá. Místní mu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.