Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl.

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. | foto: Ministerstvo dopravy

Tučné odškodné i zpětný odkup. Volskwagen vyžehlil emisní skandál v USA

  • 77
Německý automobilový koncern Volkswagen se dohodl s úřady ve Spojených státech na základních principech řešení svého emisního skandálu. Řešení by mělo zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i „značné“ odškodné pro jejich majitele, uvedl ve čtvrtek americký soudce Charles Breyer.

Rámcová dohoda s úřady, kterou ještě musejí schválit regulátoři, předpokládá, že majitelé vozů si budou moci vybrat, zda má Volkswagen jejich automobily koupit zpět, nebo provést jejich opravu. Soudce dal Volkswagenu čas do 21. června na dosažení podrobné dohody, napsala agentura DPA.

Ohlášené řešení skandálu se týká zhruba 482 000 naftových vozů s dvoulitrovými motory, o postupu u zbývajících 85 000 aut s třílitrovými motory však zatím nebylo rozhodnuto.

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. Německý list Die Welt již ve středu uvedl, že součástí dohody je vyplacení odškodného 5 000 dolarů (120 000 Kč) každému zákazníkovi v USA dotčenému aférou. Podle analytiků a zdrojů agentury Reuters by mohla Volkswagen dohoda s americkými úřady celkově stát více než deset miliard dolarů (240 miliard Kč).

Dohoda by podle agentury Reuters měla vést k urovnání více než 600 hromadných žalob, kterým Volkswagen ve Spojených státech čelí. Koncern dnes uvedl, že se již dohodl na základních prvcích urovnání hromadné žaloby v San Francisku.

„Volkswagen je odhodlán získat zpět důvěru svých zákazníků, prodejců, regulátorů a celé Ameriky,“ řekl právní zástupce Volkswagenu Robert Giuffra. Dodal, že čtvrteční dohoda vykompenzuje všechny způsobené ekologické škody a plně odškodní zákazníky.

Odškodnění v Americe by mohlo v Evropě vyvolat „hamižnost“

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. Analytik Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research odhaduj přímé náklady Volkswagenu na skandál na 32,3 miliardy dolarů (přes 770 miliard Kč).

Tonn podle serveru BBC rovněž upozornil, že dohoda s americkými úřady by mohla ovlivnit také postup kolem skandálu Volkswagenu v Evropě. „Velmi štědré platby americkým zákazníkům by zde mohly vyvolat určitou hamižnost,“ uvedl.