Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

  21:13aktualizováno  21:13
Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami emisí. Informoval o tom v pátek německý zpravodajský magazín Der Spiegel.

Škoda Yeti. | foto: Škoda Auto

Ministr je však zřejmě ve svém požadavku osamocen a vlády mezitím s automobilovým koncernem jednají o nefinančních kompenzacích ve formě nadstandardních záruk na vozy, u nichž bude problémový software bezplatně odstraněn.

Majitelé škodovek na speciálním webu zjistí, zda se jich týká skandál VW

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba jedenáct milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí.

Finanční kompenzace se zatím podařilo na Volkswagenu vymoci americké vládě. Koncern v rámci lednové dohody s USA přiznal vinu a souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů (zhruba 108 miliard korun).

V Evropě koncern úvahy o takových požadavcích striktně odmítá, neboť by se mohly týkat 8,5 milionu automobilů, což by i tak obří automobilový koncern finančně zruinovalo. Volkswagen chce nyní tyto automobily svolat k opravě. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Právníci koncernu Volkswagen se nyní snaží předejít dalším hrozícím miliardovým nákladům plynoucím z aféry kolem manipulace s emisemi dieselových motorů.

Nejnověji jde hlavně o Škodu, jejíž některé modely včetně Octavie původně získaly povolení k provozu v Británii. Koncern teď potřebuje od tamních úřadů povolení k úpravě motorů s manipulovaným softwarem. Grayling to ale dosud odmítá u většiny modelů Škody schválit a místo toho žádá kompenzace pro zákazníky, popisuje situaci Der Spiegel.

Volkswagen řeší situaci s Berlínem a Londýnem

V zákulisí se mezitím jedná o řešení situace mezi Wolfsburgem, Berlínem a Londýnem. Britové podle časopisu požadavek peněžních náhrad zavrhli. Místo toho chtějí pro každého motoristu, který si nechá opravit vůz se závadným softwarem, od Volkswagenu písemný příslib, že pokud se do budoucna vyskytnou další problémy s motorovým a výfukovým systémem, má být zákazníkovi zajištěna oprava nebo dokonce výměna vozu za nové auto.

I to je pro Volkswagen problém, protože jeho inženýři dosud nevědí, zda změny na motoru jednou nepovedou k jeho poškození. Proto se automobilka dosud bránila i podobným zárukám a slibům.

Podle Spiegelu však Volkswagen podporu ztrácí ze strany německé vlády. Ministr dopravy Alexander Dobrindt dal šéfovi koncernu Matthiasu Müllerovi najevo, že pokud se britskému tlaku podvolí, očekává stejný přístup i ke 160 000 německých zákazníků škodovky.

Podle Spiegelu navíc německá vláda chce, aby se rovný přístup týkal německých zákazníků všech značek koncernu. To by ovšem pro VW znamenalo další miliardové náklady.

Mezitím se desetitisíce zákazníků Volkswagenu v Německu s pomocí právníků snaží u soudů prosadit, aby svůj automobil s inkriminovaným naftovým motorem mohli vrátit a dostat peníze v hodnotě nového vozu.

Majitelé škodovek mají přitom v těchto snahách zvlášť dobré vyhlídky na úspěch, informuje Der Spiegel. Dosud chybějící britské povolení ke kýžené úpravě motorů totiž právníci mohou využít pro své argumenty. „Odkazujeme soudce na to, že výrobce zákazníkovi ještě nepředložil žádné řešení škody,“ řekl berlínský právník Christopher Rother, jenž zastupuje zhruba 25.000 zákazníků Volkswagenu. Každému zákazníkovi Škody pak radí co nejrychleji podat žalobu.

Experti iDNES.cz shrnuli kauzu Volkswagenu:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump zakázal firmě podporované Čínou nákup amerického výrobce čipů

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa zablokovala akvizici firmy Lattice Semiconductor. Výrobce čipů a­ polovodičů z Oregonu se měl stát součástí...  celý článek

Letadlo irské společnosti Ryanair
Akcie Ryanairu padají. O víkendu zrušil přes 160 letů, odpadnou další

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair o víkendu zrušila přes 160 letů a do konce října bude denně rušit dalších 40 až 50 letů. Důvodem je nedostatek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.