V Německu již působí iniciativa My Right, která sdružuje aktuálně kolem 100 tisíc údajně poškozených majitelů aut koncernu VW. Další podobná iniciativa vznikla ve Velké Británii pod názvem VW Emissions Action Group. K ní se dosud přidalo kolem 40 tisíc majitelů vozů. Žádné iniciativě v Evropě se ale zatím nepovedlo vymoci hromadné odškodnění.
Škoda Auto veškeré nároky zamítá. „Zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,“ uvedl pro MF DNES mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. Všechny vozy je podle něj možné normálně používat před i po provedení technických opatření, která spočívají hlavně v přehrání nového softwaru do řídící jednotky vozu.
„Prozatím vnímáme postoj VW a Škody Auto v Evropě jako popírající vznik jakékoli újmy – tedy rozhodně odmítavý, nikoli konsenzuální,“ uvedl pro MF DNES jednatel firmy Safe Diesel Vladimír Neuman, který zastupuje všechny majitele vozů Škoda, kteří se na něj obrátili, na základě komisionářské smlouvy. V první žalobě přitom majitelé požadovali jen 125 tisíc korun.
„Současné zvýšení částky na 220 tisíc Kč se opírá o skutečnost, že výrobci napříč průmyslem podle posledních zjištění evropských autorit jednali v rámci kartelové dohody,“ konstatoval Neuman.
Náklady řízení nese Safe Diesel
„V případě, že Safe Diesel ve sporu neuspěje, nehradí jeho zákazníci, tedy dotčení spotřebitelé, žádné náklady s tím spojené,“ uvedl pro Mf Dnes advokát František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která žadatelům poskytuje právní služby. Všechny poplatky, včetně nákladů řízení, ponese pouze Safe Diesel, který jako odměnu požaduje 25 procent z případně získaného odškodění.
Aféra Diesel Gate začala přesně před dvěma lety, kdy americké úřady oznámily, že koncern VW instaloval do některých motorů TDI software, který snižoval emise při homologačním měření. Vozy tak zdánlivě splňovaly přísnou ekologickou normu EURO 5, i když v běžném provozu vypouštěly podstatně vyšší emise. Dva manažeři koncernu již za to v USA sedí ve vězení a další vyšetřování pokračuje, v Evropě zatím nikdo obviněn nebyl.
V Česku se tento problém týká asi 165 tisíc aut koncernu VW, z toho více než 100 tisíc škodovek, hlavně modelu Octavia. Zákazníci, kteří si nejsou jisti, zda se to týká i jejich vozu, si mohou sami zkontrolovat číslo VIN kódu na stránce , www.skoda-auto.cz/mini-apps/informace-pro-zakazniky/ kde si také mohou sjednat návštěvu v autorizovaném servisu.