Volkswagen Sport Coupe Concept GTE

Volkswagen Sport Coupe Concept GTE | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Volkswagen vydělal loni 350 miliard. Doplácí však na situaci v Rusku

  • 26
Majitel Škoda Auto a největší evropský autokoncern Volkswagen loni vydělal 12,7 miliard euro, tedy zhruba 350 miliard korun. Vůbec poprvé vyrobil přes deset milionů vozů. Skupina však v prvních měsících letošního roku zaznamenala výrazný propad poptávky na trzích v Rusku a Brazílii.

„Poprvé jsme vyexpedovali více než deset milionů vozů, čtyři roky dříve, než jsme si naplánovali. Tržby poprvé překonaly hranici 200 miliard euro a poprvé jsme vytvořili operativní zisk přes 12 miliard euro,“ bilancoval loňský rok ve čtvrtek na výroční tiskové konferenci v Berlíně předseda představenstva Martin Winterkorn.

Dodal, že čísla nezohledňují výsledky v Číně. Výrobce značek Škoda, Audi, Seat, Porsche nebo Bentley v Asii působí ve společném podniku s čínskou vládou, do celkového zisku tamní aktivity nezapočítává. Při jeho zohlednění se však operativní zisk skupiny vyšplhá až na 18 miliard euro, tedy téměř na půl bilionu korun.

Prodeje v Rusku se propadly o 40 procent

Zisk automobilky v Říší středu loni narostl o 900 milionů eur oproti předchozímu roku na celkových 5,2 miliardy euro. Z rozvíjejících se trhů, které ještě nedávno byly považovány za velmi perspektivní, je však podle Winterkorna Čína jediným s potenciálem růstu. Koncern bojuje s klesající poptávkou v jižní Americe a především v Rusku.

V Brazílii zaznamenala automobilka v únoru meziroční pokles prodejů značky Volkswagen o 20 procent. V Rusku sužovaném devalvací rublu, která značně zdražuje veškeré zboží, se poptávka v únoru propadla dokonce o 40 procent. „Ještě v prosinci jsme zaznamenali v Rusku opravdový růst. Lidé v obavě před propadem měny masivně nakupovali, aby jejich úspory neztratily hodnotu. To je ale pryč,“ prohlásil člen představenstva Christian Klingler.

Nepříznivá situace v Rusku měla vliv především na značku Volkswagen. Na finančních výsledcích Škoda, pro kterou je ruský trh neméně důležitý, se krize zatím neprojevila. Škoda Auto loni poprvé prodala více než milion aut a operativní zisk narostl o 295 milionů na 817 euro, tedy zhruba 22,5 miliardy korun (o hospodářském výsledku Škody čtěte zde).

Winterkorn také představil směry, kterými se chce koncern ubírat. Vedle dlouhodobějších cílů, jako je rozvoj elektromobility a bezpilotních vozů, se chce zaměřit především na segment nákladních aut a větší propojení svých značek MAN, Scania a Volkswagen. „V dlouhodobém hledisku chceme být nejlepším a nejziskovějším výrobcem nákladních aut světa,“ dodal Winterkorn.