Stát by měl nařídit automobilkám, aby přispívalyna ekologickou likvidaci vraků, tvrdí provozovatelé vrakovišť.

Stát by měl nařídit automobilkám, aby přispívalyna ekologickou likvidaci vraků, tvrdí provozovatelé vrakovišť. | foto: Profimedia.cz

Vrakoviště tratí na ekologické likvidaci vozů, chtějí žalovat stát

  • 50
Licenci na ekologické zpracování autovraků musí mít všech 490 vrakovišť, která v Česku působí. Ale jen každé třiadvacáté v ČR to veřejně inzeruje. Proč? Jednoduše řečeno, systém ekologické likvidace aut natrvalo vyřazených z provozu si už na sebe nevydělá a vrakoviště tak o další auta nemají zájem.

Na likvidace stát dosud téměř nepřispíval a stejně tak automobilky. A provozovatelé vrakovišť poplatky vybírat nesmějí.

Majitelé šrotoven vydělávali hlavně na prodeji starého železa. Jenomže ekonomická recese ceny druhotných surovin srazila o více než polovinu a vrakovištím tak podle Sdružení zpracovatelů autovraků prudce klesají příjmy.

Roční ztráta odvětví by letos mohla činit 60 až 80 milionů korun. Kvůli neúnosné situaci v odvětví si chce Sdružení zpracovatelů autovraků stěžovat na tuzemské orgány u Evropské komise v Bruselu.

Podle Volejníka stát ani výrobci a dovozci vozidel na ekologickou likvidaci aut nepřispívají, což je v rozporu s evropskou směrnicí o odpadech, a od majitelů aut zpracovatelé poplatky vybírat nesmějí.

Pokud firmy postupují podle pravidel, tak dnes prý tratí na jednom autě až polovinu nákladů na sešrotování (asi 1 400 korun). Většina vrakovišť si však s ekologickou likvidací hlavu neláme. Valná část vyřazených vozů tak neprochází celým procesem odstranění nekovových součástí interiérů, pohonných hmot či maziv.

Firmy prostě šetří na nákladech. To v lepším případě. V tom horším auta šrotovnami neprocházejí vůbec. Podle zákona však ekologickou likvidací musí projít každý vyřazený vůz.

Ministerstvo životního prostředí připravuje novelu zákona o odpadech, která by podle mluvčího Jakuba Kašpara měla výrazně pomoci. "Nový zákon dává povinnost automobilkám a dovozcům uzavřít alespoň jednu smlouvu s vrakovištěm v katastru každé z 206 obcí s rozšířenou působností. Automobilky by tak měly do systému přispívat," uvedl Kašpar.

Jenomže novela je připravená už přes rok a teprve nyní je v připomínkovém řízení a v dubnu by měla jít na jednání do vlády a parlamentu.

Zákon také dal nově motoristům možnost v případě už nepojízdného auta změnit účel jeho používání. Za čestné slovo na úřadě tak budou moci lidé používat auto dál a vyhnout se tak odvozu k likvidaci i platbám povinného ručení.

V únoru bylo vyřazeno z evidence třiadvacet tisíc aut, ale jen polovina z nich prošla šrotovnami.

Lidé se začali koncem loňského roku hromadně zbavovat vraků kvůli novému systému plateb povinného ručení. Pojistku od ledna totiž musí platit i majitelé aut, která už léta stojí na dvoře, jinak zaplatí pokutu. Během listopadu až ledna tak lidé vyřadili 128 tisíc aut.