Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všechny kraje zůstanou u Českých drah. Lidé s nimi budou jezdit nejméně dalších 10 let

  16:05aktualizováno  16:05
České dráhy mají jistou práci na regionálních tratích na dalších nejméně deset let. Všechny kraje, v kterých vládnou sociální demokraté, už schválili prodloužení smluv s Českými drahami až do roku 2019. Všude jsou už schválené, někde je budou ještě zítra podepisovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Posledním krajem, kde radní rozhodli o delší smlouvě, je Jihomoravský. Souhlas potvrdili dnes odpoledne.

Pro cestující to znamená, že je nejméně deset let budou většinou dál vozit ČD, konkurence se na koleje dostane jen velmi obtížně. Chce se proto obrátit na Evropskou komisi.

Spěch krajů má svůj důvod: od 3. prosince začnou ve vlakové dotované dopravě platit jiná pravidla, která by přikazovala krajům otevřít koleje konkurenci. S prodlouženými smlouvami se mohou takové povinnosti vyhnout.

Dnes smlouvu s drahami podepsala například hejtmanka Plzeňského kraje Milada Emmerová. Kraj sice vypsal na vlaky výběrové řízení, nakonec ho ale zrušil. Nakonec uzavřel Plzeňský kraj jednu z nejdelších smluv: i s opcí mohou mít dráhy jistotu zakázky do roku 2026. Během posledního týdne odsouhlasili smlouvy radní či zastupitelé ve všech krajích.

Může se hodit

Jízdní řády na iDNES.cz

Na stránkách www.jizdnirady.cz můžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah.

I když většina krajů podepsala smlouvy na nejméně deset let, některé tvrdí, že vstup konkurence současné smlouvy umožňují. "Smlouva nebrání kraji v tom, aby na některé úseky vypisoval soutěže," tvrdí Jaroslav Tomík z odboru dopravy Olomouckého kraje.

Nejde přitom rozhodně o malou zakázku: kraje dohromady za deset let vyplatí drahám bez jakékoliv soutěže 150 miliard korun.

Podle Jiřího Schmidta ze společnosti RegioJet, která podala řadě krajů nabídky na provozování regionální dopravy, na některé kraje podají stížnosti u Evropské komise. "Asi exemplární případ je Plzeň," dodal Schmidt. Šéf Student Agency Radim Jančura, pod který RegioJet spadá, dokonce plánuje reklamní spoty kvůli sociálním demokratům.

"Na deset až patnáct let se trh regionálních železnic zcela uzavře," říká Petr Kadeřávek z odborného časopisu Železniční magazín.

Kraje argumentují tím, že dlouhodobé smlouvy jim umožní lepší ceny a také nákup vozidel z evropských fondů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.