Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všité štítky jsou v módě. Šimrají, škrábou, ale chrání výrobce

  1:02aktualizováno  1:02
Na oblečení či hračkách se rozmnožují nepříjemné doplňky. Všité štítky, na nichž je řada "důležitých" informací. Třeba varování, že igelitový deštník není radno žehlit. Cedulek je čím dál víc a někdy jsou i větší než samotný výrobek. Některé děti si je oblíbily, ale většině lidí otravují život.

Ikea, cirkus. (ilustrační snímek) - Zvířátka ze sady Leka cirkus měří na výšku do 15 cm. Každé z nich nosí dvě cedulky, které měří od 13 do 19 cm. Jsou tak delší než samotná zvířátka. | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

Dlouhé štítky umísťují na své zboží zejména výrobci oblečení. S oblibou to dělá například Puma, Mango, Zara či italský prodejce spodního prádla Intimissimo. Mnohým lidem ale lístečky překážejí. Vadí jim hlavně to, že se jich často nejde zbavit i přesto, že mají předtištěné místo, kde je lze odtrhnout.

"Nejhorší jsou cedulky na dětském prádle, které prodává například Zara. Je to úplný katalog nesmyslných informací, který nejde ustřihnout, protože pak nepříjemně škrábe," stěžuje si Helena Štěpánková.

Šortky Zara
Rukavice. (ilustrační snímek)

"Když jsem si nasadil v zimě rukavice, něco mě v nich nepříjemně lechtalo. Byl to lísteček. Utrhl jsem ho, ale v rukavici se objevila díra," vypráví devítiletý František.

Kde se vzala štítková mánie? "Značení textilních výrobků vychází ze zákona o ochraně spotřebitele a takové výrobky musí být vždy povinně označeny jménem výrobce, materiálovým složením, velikostí a dalšími údaji, které jsou nutné pro správné používání nebo údržbu výrobku," říká právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jan Votočka.

Je ale nutné, aby lístečky zabíraly takovou plochu? Tak například polštář Granat z Ikey zaujme na první pohled nejenom svou výraznou zelenou barvou, ale i obří cedulkou, která zabírá zhruba čtvrtinu jeho šířky. Ještě hůř je na tom ale sedák Justina či Iris, kde lísteček zabírá už zhruba třetinu šířky.

Ikea, polštář. (ilustrační snímek)
Ikea, sedáky na židli. (ilustrační snímek)
Ikea, polštářek. (ilustrační snímek)
Ikea, prostírání. (ilustrační snímek)

Vůbec nejhůř však dopadl polštářek Christel o velikosti 30 × 45 centimetrů, který hyzdí "plachta" o rozměrech 10 × 15 centimetrů. Cedulka, na které je v 21 jazycích napsáno, kolik váží, zabírá polovinu jeho šířky. Prostírání MÄRIT už rovnou vzdalo snahu vtěsnat všechny informace na jeden list a obsahuje rovnou dva. 

"Ikea prodává sortiment po celém světě. Na každý výrobek jsou dané jiné normy a my vybíráme vždy tu nejpřísnější, a tu pak přeložíme do ostatních jazyků. Je to také jednodušší a levnější, než opatřovat výrobky pouze jednou jazykovou mutací pro konkrétní zemi," vysvětluje inflaci údajů mluvčí švédského prodejce nábytku a vybavení do domácnosti Jindřiška Válová. "Výrobky navíc může vyrábět více dodavatelů a my si tímto způsobem můžeme být jisti, že překlad bude jednotný," dodává.

Pro výrobce a distributory je podle Votočky pochopitelně výhodnější uvádět informací spíše více než méně. To se týká zejména údržby výrobků a jejich čištění. "Pokud tyto informace zákazník poruší, nemůže se domáhat reklamace za vady, které takto zavinil, ač byl řádně informován. Pokud by informaci nedostal, reklamaci by uplatnit mohl," vysvětluje Votočka.

Nežehlete igelit, varuje Zara

Španělská obchodní síť Zara se pojišťuje před zákazníky opravdu důkladně. Preventivně varuje před nevhodnou údržbou i u takového zboží, které to z povahy materiálu nepotřebuje. Instrukci NEŽEHLIT tak umisťuje v několika jazycích například na kožené, koženkové či kovové pásky, nebo na igelitový deštník.

Deštník Zara
Pásek Zara

Obzvlášť opatrní jsou výrobci také u dětského zboží. Pokud by vynechali důležité informace například o tom, od kolika let je hračka dětem určena a mladší děti by si s ní hrály a něco se jim stalo, tak je za to výrobce či prodejce odpovědný. Patrně proto jsou cedulky u dětských hraček často větší než samotné figurky. 

Některé děti dohánějí lístečky k šílenství a když je na plyšácích vidí, raději je vůbec nechtějí. Vědí totiž, že se je nepodaří dokonale odstranit. Jiné naopak cedulky milují. "Kamarádka přinesla mému ročnímu synovi plyšáka a sháněla se po nůžkách, aby mu ustřihla dlouhou cedulku. Musela jsem ji zastavit, protože právě ty má náš syn na hračkách nejraději," říká Martina Krátká.

Vyhovují vám dlouhé cedulky na zboží?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. dubna 2011. Anketa je uzavřena.

Ne, jsou zbytečně dlouhé a obtěžují 8593
Ano, jsou tam důležité informace 4200




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.