Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na tratích je plno. Nová linka RegioJetu zkomplikuje dojíždění do Brna

  15:55aktualizováno  15:55
Vstup RegioJetu na železniční trasu Praha - Brno v hodinovém intervalu od 10. prosince zkomplikuje cestování lidem, kteří denně dojíždějí do práce osobními vlaky na tratích mezi Brnem a Břeclaví, Brnem a Letovicemi a Brnem a Tišnovem. U některých vlaků se totiž prodlouží jízdní doba a u některých zanikne přestupní vazba mezi vlaky v Brně-Židenicích ve směrech Letovice a Blansko.

Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny dotykovým monitorem v každé sedačce. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to z aktuálního návrhu jízdního řádu pro příští rok. „O vlivu komerční dálkové dopravy na dopravu regionální jsme několikrát jednali se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), protože první návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky,“ řekl ČTK krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). 

Většinu přestupních vazeb v Židenicích se podařilo zachovat za cenu zpomalení některých vlaků. „Klíčové bude, zda se podaří dodržovat nový jízdní řád, který je tak nahuštěný, že se každé zpoždění přenese do celého systému,“ uvedl Hanák.

Fotogalerie

Dosud existovaly přestupní vazby v Židenicích v celou hodinu. „V jízdním řádu pro příští rok se však vyskytuje několik případů, v nichž ani tyto přípoje nebudou. 

Některé osobní vlaky směr Adamov budou totiž na trase nově předjíždět vlaky soukromého dopravce. Osobní vlak musí v takovém případě odjet z Brna dříve, tím pádem dojde k rozvázání přípoje od Tišnova, neboť tyto vlaky mají zase své vazby fixující jejich časovou polohu. Zhoršení podmínek pro regionální dopravu je tedy důsledkem neregulovaného nárůstu dálkové dopravy,“ sdělila ČTK mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Podle mluvčí SŽDC Kateřina Šubové o problematice hovořili zástupci kraje, správce infrastruktury i společnosti Kordis JMK, která je koordinátorem krajské dopravy, v srpnu. „Výsledek je určitým kompromisem mezi možnostmi infrastruktury, technickými parametry vozidel a zájmy kraje a společnosti Kordis,“ uvedla Šubová.

Vedle přestupu v celou hodinu se sjíždějí vlaky ze dvou směrů v Židenicích i v půlených intervalech, tyto přestupy však nejsou garantované ani v současnosti a v jízdních řádech je poznámka, že vlak nečeká na žádné přípoje.

Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Jižní Morava tak od prosince zažije situaci, se kterou se potýkají osobní vlaky na trati mezi Ostravou, Přerovem a Olomoucí. Po nástupu komerční dálkové dopravy se totiž významně prodloužily jízdní doby a horší je i jejich pravidelnost. V Česku navíc platí, že přednost mají dálkové vlaky před osobními, tudíž každé zpoždění dálkových vlaků se posléze negativně přenáší do příměstské dopravy.

Společnost RegioJet ale odmítá, že komplikace mezi Brnem a Břeclaví způsobí právě jejich spoje. „Nové spoje RegioJet do Brna určitě nezpůsobí žádná dramatická zpoždění regionálních vlaků. Všechny strany se společně dohodly na jízdním řádu, který maximálně zohledňuje jak potřeby cestujících regionálních tak i dálkových vlaků. Dálkové spoje jsou pro Brno a jeho obyvatele a návštěvníky také velmi důležité. Denně je využívají tisícovky lidí,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

V Brně může být problémem i kapacitně přetížené nádraží. Již dříve SŽDC uváděla, že další vlaky se na něj ve špičce nevejdou, přičemž RegioJet bude jezdit mezi Prahou, Brnem a Břeclaví v podstatě každou hodinu v každém směru, denně vypraví devět párů spojů. Po hodině jezdí nyní i České dráhy.

Autoři: ,



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

Letadlo Airbus A320neo

Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí,...

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Německo nestíhá snižovat emise, zvažuje MHD všude zdarma

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německá vláda hodlá v důsledku hrozící žaloby ze strany Evropské komise výrazně rozšířit opatření ke zvýšení čistoty...

Najdete na iDNES.cz