Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rok po dieselgate: Volkswagen se do USA vrací oklikou přes náklaďáky

  15:15aktualizováno  15:15
Volkswagen překvapuje. Rok po největším skandálu firmy, aféře dieselgate, začíná v USA investovat. Koupila akcie společnosti Navistar International, která vyrábí nákladní a užitkové vozy.

Tahač americké značky Navistar, do které majetkově vstoupil Volkswagen. | foto: Profimedia.cz

Volkswagen se před několika dny dohodl na koupi 16,6 procenta akcií společnosti Navistar International, který je jedním z velkých výrobců nákladních a užitkových vozů v USA. Za podíl ve firmě zaplatí v přepočtu 6,2 miliardy korun, což představuje v ziscích firmy z Wolfsburgu spíše zanedbatelnou položku.

Navistar byl pro VW relativně snadnou kořistí, protože partnera hledá už od roku 2010. Pro propojení obou firem může být symbolický i problém, který řešily – obě totiž mají problém s emisemi svých naftových pohonných jednotek.

Navistar ho nedokázal vyřešit právě od roku 2010, kdy mu americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) neschválila jeho naftový motor pro těžké nákladní vozy. Oznámení o vstupu VW přišlo jen pár hodin poté, co Navistar dostal pokutu za to, že lhal ve zprávách pro investory o řešení problémů s emisemi.

Tento problém spojení vyřeší, nová generace motorů pro značky, které už VW v portfoliu má, bude upravena i pro použití v Navistaru.

Volkswagenu má Navistar posloužit jako základna pro expanzi s nákladními vozy v Severní Americe. Pod VW patří dosud značky MAN a Scania, které však nemají v USA významný podíl. Firma, která se přetahuje o post největšího výrobce osobních aut s japonskou Toyotou, se přitom netají ani tím, že chce mít výrazně silnější podíl na trhu s nákladními vozy. Jiné evropské značky už v USA jsou: Mack patří pod Volvo, Freightliner pod Daimler.

Navistar v Česku

Pro Volkswagen je Navistar zajímavou koupí díky rozsáhlé prodejní síti, v nákladních autech je zastoupení značek VW na severoamerickém trhu minimální. Firmy o spojení jednaly už déle, ale poslední rok jednání zpomalila dieselgate.

Navistar v posledních letech padal, aktuálně má jedenáct procent amerického trhu, o polovinu méně než před pěti lety. Firma poslední roky vršila jen ztráty, investoři i věřitelé pomalu ztráceli trpělivost. Dohoda s VW akcie firmy výrazně posunula směrem nahoru.

Po spojení má vzniknout například společný nákup dílů pro různé značky, což je model, který se osvědčil VW už u osobních automobilů. Podobně jako u osobních aut má platformu MQB, na které staví čím dál více modelů, chce mít společný základ pro své značky nákladních automobilů.

Navistar se sice orientuje téměř výhradně na americký trh, přesto nejde v Česku o úplně neznámou firmu. V roce 2009 se dohodla na spolupráci s Tatrou v oblasti speciálních vojenských vozidel.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Další z rubriky

Koruna poprvé od intervencí prolomila hranici 25,50 Kč za euro

(Ilustrační snímek)

Česká měna ve středu ráno prolomila hranici 25,50 Kč/EUR. Obchodování vůči euru zahájila v 9:00 na 25,48 Kč/EUR, což je...

Cigarety bez kouře za dvacet let převládnou, věří šéf Philip Morris

Generální ředitel Philip Morris pro Česko, Slovensko a Maďarsko Árpád Könye...

Budoucnost kouření se může radikálně proměnit. Naším cílem je, aby každý, kdo už je kuřákem, přešel dříve či později na...

Pro rohlíky kilometry daleko. Prodejnám na venkově hrozí zavření

(Ilustrační snímek)

Stovkám ztrátových prodejen sítě COOP hrozí uzavření. Skupina COOP, která provozuje převážně v menších obcích 2 700...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.