Tahač americké značky Navistar, do které majetkově vstoupil Volkswagen.

Tahač americké značky Navistar, do které majetkově vstoupil Volkswagen. | foto: Profimedia.cz

Rok po dieselgate: Volkswagen se do USA vrací oklikou přes náklaďáky

  • 4
Volkswagen překvapuje. Rok po největším skandálu firmy, aféře dieselgate, začíná v USA investovat. Koupila akcie společnosti Navistar International, která vyrábí nákladní a užitkové vozy.

Volkswagen se před několika dny dohodl na koupi 16,6 procenta akcií společnosti Navistar International, který je jedním z velkých výrobců nákladních a užitkových vozů v USA. Za podíl ve firmě zaplatí v přepočtu 6,2 miliardy korun, což představuje v ziscích firmy z Wolfsburgu spíše zanedbatelnou položku.

Navistar byl pro VW relativně snadnou kořistí, protože partnera hledá už od roku 2010. Pro propojení obou firem může být symbolický i problém, který řešily – obě totiž mají problém s emisemi svých naftových pohonných jednotek.

Navistar ho nedokázal vyřešit právě od roku 2010, kdy mu americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) neschválila jeho naftový motor pro těžké nákladní vozy. Oznámení o vstupu VW přišlo jen pár hodin poté, co Navistar dostal pokutu za to, že lhal ve zprávách pro investory o řešení problémů s emisemi.

Tento problém spojení vyřeší, nová generace motorů pro značky, které už VW v portfoliu má, bude upravena i pro použití v Navistaru.

Volkswagenu má Navistar posloužit jako základna pro expanzi s nákladními vozy v Severní Americe. Pod VW patří dosud značky MAN a Scania, které však nemají v USA významný podíl. Firma, která se přetahuje o post největšího výrobce osobních aut s japonskou Toyotou, se přitom netají ani tím, že chce mít výrazně silnější podíl na trhu s nákladními vozy. Jiné evropské značky už v USA jsou: Mack patří pod Volvo, Freightliner pod Daimler.

Navistar v Česku

Pro Volkswagen je Navistar zajímavou koupí díky rozsáhlé prodejní síti, v nákladních autech je zastoupení značek VW na severoamerickém trhu minimální. Firmy o spojení jednaly už déle, ale poslední rok jednání zpomalila dieselgate.

Navistar v posledních letech padal, aktuálně má jedenáct procent amerického trhu, o polovinu méně než před pěti lety. Firma poslední roky vršila jen ztráty, investoři i věřitelé pomalu ztráceli trpělivost. Dohoda s VW akcie firmy výrazně posunula směrem nahoru.

Po spojení má vzniknout například společný nákup dílů pro různé značky, což je model, který se osvědčil VW už u osobních automobilů. Podobně jako u osobních aut má platformu MQB, na které staví čím dál více modelů, chce mít společný základ pro své značky nákladních automobilů.

Navistar se sice orientuje téměř výhradně na americký trh, přesto nejde v Česku o úplně neznámou firmu. V roce 2009 se dohodla na spolupráci s Tatrou v oblasti speciálních vojenských vozidel.