Volkswagen je silný prakticky po celém světě, v USA se mu ale nedaří stále prosadit tak, jak by chtěl. | foto: Reuters

USA, prokletý trh pro Volkswagen aneb naftou benzín neporazíš

  • 145
Stála nám ta Amerika vůbec za to, musí se ptát vrcholní manažeři Volkswagenu po skandálu s odhalením falšování emisních výsledků. Působení německého koncernu na druhém největším trhu s osobními auty má k úspěchu daleko i bez celé aféry „dieselgate“.

Když vystoupil na jaře tehdejší předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch s kritikou šéfa celého koncernu Martina Winterkorna, mluvil mimo jiné i o problémech v USA. Jako by tehdy tušil, co se na americkém trhu ještě stane.

Volkswagen je silný prakticky po celém světě, ale v USA se mu nedaří stále prosadit tak, jak by chtěl. A to i přesto, že ještě na začátku sedmdesátých let měla značka až sedmiprocentní podíl na trhu. Pak přišel pád a znovu pokus o návrat korunovaný v roce 2011 dokončením nové továrny.

Jenže ambiciózní plán prodávat do roku 2018 v USA osm set tisíc aut ročně firma zcela jistě nesplní, i kdyby nanastal skandál s podvody u emisí.

Prodeje Volkswagenu v USA loni klesly na 367 tisíc vozů, letos do srpna mírně rostly. Problémy se přitom firmě nevyhýbaly ani letos: v srpnu musel Volkswagen do servisu svolat 420 tisíc aut kvůli možným problémů s airbagy.

Problémem Volkswagenu je i snaha protlačit na americkém trhu své naftové motory. Nafta je přitom, narozdíl od Evropy, v USA velmi okrajovým palivem, na některých pumpách není ani k dostání. Volkswagen má na trhu s novými auty přes padesát procent v oblasti dieselů. Jenže naftové motory tvoří jen jedno procento všech prodejů. Hybridní vozy mají na trhu v USA asi 2,5procentní podíl.

Úspěchu nepomohl ani návrat výroby do USA. Passaty vyrábí v závodě ve městě Chattanooga v Tennessee, levnější sedany Jetta vozí z Mexika. Neúspěch Volkswagenu je přitom paradoxem i proto, že jiným německým značkám - BMW a Mercedesu - se v zemi daří mnohem lépe.

,