Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW staví levné auto za 90 tisíc korun

  1:00aktualizováno  1:00
Čeští inženýři mohou dostat šanci zapojit se do vývoje úplně nového, velmi levného auta. Největší evropská automobilka Volkswagen zkouší vymyslet, jak postavit pro chudé země vůz za tři tisíce eur. To je necelých sto tisíc korun.
Volkswagen - (c) profimedia.cz/corbis

Volkswagen - (c) profimedia.cz/corbis - Volkswagen - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

To je polovina dnešní ceny nejlevnějších aut na trhu.

Lidový vůz by měl znovu naplnit význam názvu Volkswagen a měl by být dostupný pro chudší zákazníky v Asii. Ti by se mohli spokojit s mnohem menší výbavou, než na jakou jsou zvyklí evropští řidiči.

"Dá se říci, že jdeme zpět ke kořenům. Děláme to však proto, že tam je i trh," řekl jeden z manažerů Volkswagenu britskému deníku Financial Times.

Součástí Volkswagenu je i Škoda Auto, která má za úkol mimo jiné obsazovat právě tyto trhy. K projektu 3K, jak se vývoji levného auta ve Volkswagenu říká, se však škodováci nehlásí. Podle mluvčího Škody Jaroslava Černého jde o spekulace tisku, které se ani Škody netýkají.

Šéf VW Bernd Pischetsrieder už několikrát mluvil o tom, že firmě chybějí levné vozy pro chudší země, kde se motorismus nadějně rozvíjí a kde lze na rozdíl od Evropy a USA čekat velký růst prodeje.

Ředitel Škody Detlef Wittig letos na jaře prohlásil, že by se mohla udělat například chudší verze fabie sedan s minimální výbavou. Škoda by tak odpověděla na nástup rumunské Dacie Logan, která je v automobilovém světě považována za jeden z ukázkových modelů pro méně rozvinuté země. Volkswagen začal v Brazílii vyrábět malý vůz Fox, který se nyní prodává i v Česku.

Všechny tyto vozy však stojí kolem 200 tisíc a víc, takže auto za poloviční cenu by vyžadovalo úplně nový přístup. Nejlevnější motor do fabie stojí dnes v servisu 95 tisíc korun. Tuna pozinkovaného plechu stojí okolo dvaceti tisíc korun.

"Do tří tisíc eur se nedá vejít," říká automobilový konstruktér Jaroslav Fuksa, který si staví vlastní auto a říká, že za sto tisíc by leda svařil rám.

Protože prodej aut ve světě příliš neroste, automobilky se snaží neustále hledat, kde ušetřit a jak cenu snížit. Třeba Toyota uvádí, že v posledních letech dokázala na každém autě ušetřit aspoň 200 dolarů. K dalším úsporám se Japonci chtějí dostat přes nová řešení, třeba spojováním dílů bez šroubů nebo úspornějším vykrajováním plechů.

Další cestou je stavět auta tam, kde je to levnější. Škodovky se budou montovat v Číně, zvažují se též investice v Rusku a v Kazachstánu.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Otevírací doba obchodů o svátcích 28. září, 28. října a 17. listopadu

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Majitelé chat dosáhnou na dotace z Dešťovky, musí tam však trvale bydlet

Turnerova chata

O peníze na využívání dešťové vody v dotačním programu Dešťovka budou moci od října žádat i majitelé rekreačních...

Češi jsou boháči východní Evropy. Máme se dvojnásob lépe než Slováci

Ilustrační snímek

Češi jsou nejbohatší z celé východní Evropy. Jejich čistá finanční aktiva jsou dvaapůlkrát vyšší, než mají Slováci....



Najdete na iDNES.cz