Německé ministerstvo dopravy už v polovině října uvedlo, že Volkswagen bude muset v Německu svolat k povinné opravě zhruba 2,4 milionu vozů, které jsou vybaveny softwarem umožňujícím falšovat testy emisí oxidů dusíku. Volkswagen v září přiznal, že tento software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně 1,2 milionu škodovek.
Aféra DieselgateNĚMECKO: Prokurátoři vyšetřují Winterkorna OTÁZKY A ODPOVĚDI: O svůj diesel se nebojte ŠVÝCARSKO: Úřady zakázaly prodej aut VW MOTOR:Pranýřované TDI poznáte podle C v kódu EKONOMIKA:Možná větší dopad než řecká krize VEDENÍ:Šéf VV Winterkorn odstoupil MĚŘENÍ:VW věděl o problémech TDI rok KOMENTÁŘ:Přišel čas ždímání VW |
Podle listu Die Welt svolá Volkswagen do servisů 1,54 milionu aut své vlajkové značky VW. Svolávací akce se má dále týkat zhruba 532 tisíc vozů Audi a asi 105 tisíc aut španělské dceřiné automobilky Seat. Volkswagen to podle agentury Reuters zatím nekomentoval.
Volkswagen už dříve sdělil, že v celé Evropě se skandál bude týkat 8,5 milionu naftových automobilů. Skupina si na krytí nákladů skandálu odložila ze zisku posledního čtvrtletí stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard korun).
Úprava většiny naftových automobilů bude trvat méně než hodinu, plyne z plánů společnosti Volkswagen pro svolávání těchto vozů v Evropské unii. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) minulý týden již tyto úpravy schválil pro více než 90 procent vozů.
Podle analytiků by po zahrnutí pokut a výdajů na právní spory mohly dosáhnout až 40 miliard eur.
VW věděl o nadměrné spotřebě dřív, než to přiznal
Vedení německé automobilky Volkswagen vědělo o nesrovnalostech mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou u některých vozů o rok dříve, než to firma na počátku listopadu zveřejnila. Napsal to německý nedělník Bild am Sonntag bez udání konkrétnějších zdrojů. Mluvčí Volkswagenu zprávu popřel a potvrdil dosavadní verzi.
Bild uvádí, že tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn se na jaře po informacích o nadměrné spotřebě rozhodl stáhnout z trhu model Polo TDI BlueMotion, u nějž spotřeba překračovala o 18 procent udávanou hodnotu. List však podle agentury Reuters necitoval své zdroje odděleně.
Volkswagen jako důvod stažení vozu Polo TDI BlueMotion uváděl slabý prodej. Mluvčí firmy dnes toto vysvětlení potvrdil: „Prodej BlueMotion TDI Polo byl na všech trzích zastaven kvůli nízké poptávce. V současnosti testujeme všechny modely vyrobené od roku 2012 s ohledem na odchylky v emisích CO2 od udávaných hodnot,“ řekl mluvčí.