Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výběr mýta může příští rok skončit, připustil poprvé Ťokův úřad

  12:03aktualizováno  12:03
Ministerstvo dopravy poprvé přiznalo, že od ledna příštího roku může nastat situace, kdy nebude kvůli vlastní neschopnosti vybírat od kamionů na českých silnicích mýto. Podle odborníků by to vedlo k zahlcení českých silnic kamiony.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyplývá to z materiálu, který poslalo ministerstvo dopravy vedené ministrem Danem Ťokem na vládu a v kterém popisuje své další plány s provozováním mýtného systému po 31. prosinci 2016, kdy skončí stávající smlouva na provoz mýtných bran s konsorciem Kapsch. Server iDNES.cz má materiál k dispozici.

V něm ministerstvo dopravy potvrzuje, že jediná možná varianta pokračování výběru mýta je prodloužení smlouvy s Kapschem, sami úředníci v textu přiznávají, že jde o krizovou variantu. „Vyjma této krizové varianty je zde jiná varianta, tzv. nulová varianta, která spočívá v nevýběru mýta po roce 2016,“ napsalo ministerstvo do materiálu.

V praxi by to znamenalo, že by stát přišel nejméně o osm miliard korun čistého. Ročně od dopravců vybere kolem deseti miliard korun, dvě miliardy stojí údržba a provoz systému.

Na první pohled banální operace prodloužení smlouvy s Kapschem není totiž zdaleka tak jednoduchá, jak se může zdát. Prodloužení smlouvy může být opřeno o časovou tíseň, kterou si ale nesmí zadavatel způsobit, nebo technologickou jedinečnost. První varianta zcela padá, do časové tísně se ministerstvo dostalo pouze střídáním ministrů a vlastní neschopností. Technologická výjimečnost je reálnější verzí, do hry ale může vstoupit také ještě názor antimonopolního úřadu.

Materiál současně končí s nadějemi některých jiných provozovatelů mýtných systémů, že by mýto u nás mohli převzít. Největší naděje si dělal slovenský Skytoll, personálně propojený s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Počítá se pouze s Kapschem. „Další činnosti ministerstva dopravy budou zaměřeny na nalezení věcné shody nad předmětem a obsahem smlouvy prodlužující provoz Systému elektronického mýta stávajícím dodavatelem služeb,“ uvádí ministerstvo.

Ministerstvo chce s Kapschem prodloužit smlouvu maximálně na tři roky, příští rok chce zavést i Evropskou mýtnou službu, která by měla umožnit i provoz jiných palubních jednotek v mýtném systému. Stejný plán měl už před více než rokem exministr dopravy Antonín Prachař, jeho následník Dan Ťok ho ale odmítl s dovětkem, že mýto není takový problém. Současně má ministerstvo začít s přípravou velké soutěže na výběr mýta po roce 2020.

Varianta bez výběru mýta příští rok přitom podle lidí zabývajících se mýtem není až tak nereálná. Stát by mohl maximálně zacelit část ztrát tím, že by zavedl dálniční známky pro kamiony. Jenže jejich cena je regulovaná Evropskou komisí a rozhodně by výnos nepřesáhl stávající výběr mýta.

„Při znovuzavedení dálničních kuponů by na českých dálnicích nebylo možné vybrat za rok od nejběžnějšího kamionu třídy Euro V více než 1 329 eur (36 000 korun,“ upozorňuje ve svém komentáři Odkaz Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive.

Jenže jde i tak o teoretické peníze: musel by se nejprve změnit zákon. Při tempu české legislativy je nereálné, že by se podařilo do konce roku sepsat a schválit zákon a ještě dodat prováděcí vyhlášky.

Jako ještě větší problém vidí Zaoral při zrušení výběru mýta nárůst provozu kamionů, především těch starších s horší emisní třídou. Například dopravci při cestě z Bratislavy do Frankfurtu by se namísto stávající jízdy přes Rakousko vyplatila finančně více cesta přes Česko.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Opilý pilot zpozdil let z Londýna, z kokpitu ho vyvedla policie

(Ilustrační snímek)

Let společnosti British Airways z londýnského letiště Gatwick na Mauricius nabral několikahodinové zpoždění kvůli...

Letiště Heathrow chce ušetřit. Plánuje kratší přistávací dráhu nad dálnicí

Londýnské letiště Heathrow plánuje rozšíření o třetí dráhu.

Největší londýnské letiště Heathrow plánuje velkou expanzi. Chce lidem nabídnout větší, ale i levnější letiště....

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Najdete na iDNES.cz