Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vydavatelé zřejmě domácí CD ještě zdraží

aktualizováno 
- Řadu lidí napadne otázka, zda vydavatelé nebudou klesajícímu prodeji čelit snížením cen. Přece když nejdou na odbyt třeba kolečkové brusle, obchodník je zlevní. U cédéček však toto pravidlo úplně neplatí. Snížení cen nových titulů, po kterých se díky prodejům z druhé ruky a kopírování poptávka stále zmenšuje, se zatím zákazníci nedočkali. Naopak je zřejmě v blízké době čeká i postupné zdražování disků s domácími špičkovými zpěváky.

 "V zemích západní Evropy cenové rozdíly mezi zahraničními a místními interprety nejsou, v tuzemsku je zatím cena nižší," uvádí Ivo Stáňa. "Na vině" jsou podle něho vysoké výdaje na propagaci tuzemského cédéčka.

"K licenčním titulům dostaneme klipy, plakáty a podobné reklamní předměty takřka zdarma, jen například za pořizovací cenu kazety. Pro domácí interprety je všechno třeba vyrobit od začátku. Navíc zdejší trh je malý," hájí ceny Stáňa. Pro ilustraci: Daniela Hůlku lze dnes koupit za 479 korun, zahraniční tituly Beatles nebo Stinga okolo šesti set korun.

Výrobní náklady jsou většinou malé
Výdaje na reklamu tvoří spolu s odměnou zpěvákovi podstatnou část ceny cédéčka. Interpretovi platí vydavatelství za nazpívání desky jednorázově nebo mu dají část peněz předem a zbytek jako podíl na zisku z prodaných kusů.

Výše provize se podle "jména" a velikosti dopředu vyplacené částky pohybuje obvykle mezi patnácti a třiceti procenty z ceny cédéčka. Deset procent z hodnoty, ovšem prodaných kusů, jde do kapsy Ochrannému svazu autorskému, který z nich vyplácí autory hudby a textu.

Na samotnou výrobu cédéčka - lisování a obal - připadne v průměru patnáct procent z ceny. O zbytek se dělí vydavatelé s obchodníky. Například velkoobchodní cena nejdražších disků vydávaných společnosti BMG Ariola činí včetně daně z přidané hodnoty 487 korun, doporučená cena, za kterou by měl nahrávku pořídit zákazník, je 609 korun.

I nové disky mohou být relativně levné
I mezi novými cédéčky lze vybírat levnější kusy. Vydavatelství mají obvykle tři základní cenové kategorie: - nejdražší, do které patří novinky oblíbených umělců, interpreti, kteří jsou zrovna v módě nebo stálice typu Beatles; - střední kategorii, do níž patří zpěváci "o třídu níž" a do které se po určité době přesouvají tituly z první kategorie; - nejlevnější tituly, kam patří některé výběry, cédéčka staršího data či méně žádaní umělci. O něco levnější bývá také klasická hudba či jazz, která má ve srovnání s s populární méně posluchačů.

Odhadnout čas slev je těžké
Chvíli, kdy se nahrávka zlevní, je velmi těžké odhadnout. Záleží především na tom, jak se prodává, nikoli na datu jejího vydání. Informaci o přesunu z dražší do levnější kategorie včetně doporučené ceny dostávají obchodníci od vydavatelů.

Někdy se ovšem stává, že majitel obchodu má ještě kusy, které nakoupil dráž a doprodá je za cenu původní, byť je v té době titul již lacinější. U starších desek myšleno i několik měsíců - se proto vyplatí, obejít více obchodů a ceny porovnat.

Stejný postup lze doporučit také v případě novinek, neboť některé prodejny se nedrží přesně doporučené ceny od vydavatele, ale přisadí si i několik desetikorun. Člověk, který si cédéčka kupuje pravidelně, někdy narazí na poněkud nelogický jev.

Nahrávka stará třeba pět let je dnes dražší, než v době, kdy byla novinkou. Taková situace nastane právě ve chvíli, kdy se deska dobře prodává, a proto nespadne do nižší cenové kategorie. Protože se ale zvyšují ceny v jednotlivých kategoriích, roste i hodnota "starého" cédéčka.

Bazar a vypálení: cesta k levným diskům
V bazarech je možné lze koupit cédéčka za poloviční i nižší ceny. Dokonce i žhavé novinky tu lze sehnat několik týdnů po vydání třeba o stokorunu levněji. Například poslední album americké skupiny R.E.M. Up, které se dosud v obchodech nabízí za necelých šest set korun, je v bazarech k mání zhruba za tři stovky.

Pokles ceny CD z druhé ruky závisí, podobně jako u nových CD, na popularitě nahrávky. Při nákupu v bazaru by však měl být zákazník opatrný - disk pořádně prohlédnout, zda není poškozený, případně si ho nechat přehrát a informovat se o možnosti reklamace.

V solidních bazarech není reklamační řád ničím neobvyklým. Až o polovinu levněji je možné nakoupit desky na tržištích, někdy i v kamenných obchodech v Polsku. Podle diskžokeje ze severní Moravy, který si nepřál být v souvislosti z touto problematikou jmenován, je jejich kvalita pro domácí přehrávání velmi dobrá.

"Horší je to na diskotékách, v profesionální aparatuře totiž šumí," uvedl diskžokej. U tržišť a v některých případech také bazarů je třeba si uvědomit jednu věc - mohou to být pirátské, tedy nelegální kopie.

V tuzemsku se v poslední době objevily ve speciálních obchodech novinky či známí interpreti za velmi nízké ceny - okolo dvou až tří set korun. Po bližším prozkoumání však zákazník zjistí, že se nejedná o originální náhrávku, nýbrž takzvanou cover verzi - skladby známého umělce nahrál a nazpíval někdo jiný, neznámý.

V obalu cédéčka je většinou jen jeden papír, nikoli například "sešit" s texty jako v případě originálu. Na přední straně je sice velkým písmem uvedeno jméno interpreta, ovšem docela malým je pod ním napsáno "performed by", tedy česky "nazpíváno" a jiné jméno.

Nejlevnější jsou na první pohled cédéčka okopírovaná - "vypálená". Vyhovující čistý disk stojí totiž už od padesáti korun a náklady na obal obvykle padesátikorunu nepřekročí. Originální cédéčko se půjčuje třeba od známých, některé nahrávky lze stáhnout z internetu.

K tomu je ovšem nutné připočítat cenu kopírovacího zařízení, která se pohybuje včetně software okolo deseti až třinácti tisíc korun. Beztrestně lze totiž kopírovat jen pro vlastní potřebu a na vlastním zařízení.

Pokud to udělá na objednávku třetí osoba, jedná se už o nezákonné jednání. A sankce? "V případě neoprávněného vypálení CD by do úvahy připadal zejména nárok na autorskou odměnu za neoprávněné užití, a to ve výši, která by v zásadě odpovídala obvyklému licenčnímu poplatku.

Podle nového zákona, který nedávno schválila Poslanecká sněmovna, by to měl být dvojnásobek odměny," uvádí advokátka Veronika Nerudová. Při opakování prohřešku hrozí zabavení kopií. Veronika Nerudová dále vysvětluje, že osobní potřeba není zákonem definována, ale rozumí se jí vlastní osobní potřeba fyzické osoby, členů její rodiny a s touto osobou spjatý okruh osobních přátel.

Doporučené ceny některých hudebních vydavatelství
cenová kategorie v korunách*
vydavatelství nejvyšší vysoká střední nejnižší
BMG 609/479 569/449 399/309 289/229
Monitor EMI 619/479 589/449 419/309 299/199
Popron** 559 499/399 349/279 175/140
Sony Music Bonton 640 599/459 399/259 301/229
Universal Music neuvedeno 609/469 399/309 229/199

Poznámka: *zahraniční/tuzemská nahrávka, ** u střední a nejnižší kategorie orientační cena
Pramen: hudební vydavatelství

Na co dávat pozor při nákupu CD
* v bazaru mohou být CD poškozené
* levné cover verze, tedy známé tituly nazpívané neznámými umělci, se někdy tváří jako originály a zákazník netuší, co si vlastně kupuje
* cédéčka staršího data vydavatel zlevnil, ale obchodník je stále prodává za původní cenu, vyplatí se porovnat nabídku více prodejen
* kopírování CD je trestné, pokud je člověk nedělá a nepoužívá jen pro vlastní potřebu

Lucie: Větší než malé množství lásky
B&M Music 1998 cena:
nové v obchodě - 479 korun
bazar - 200 až 249 korun

R.E.M.: Up
Warner Music 1998 cena:
nové v obchodě - 599 korun
bazar - 320 korun

Sade: Love De Luxe
Sony Music 1992 cena:
nová v obchodě - 399 korun (původně 499 korun)
bazar - 280 korun

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.