Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Válka o reklamu v metru dostala digitální podobu. Rencaru se vyplatí

  11:56
Pár prvních digitálních reklam v metru určuje pravidla pro celý trh. Zatím jsou výhodná především pro firmu Rencar. Vyplácí se jí stanice metra Národní třída v centru Prahy, kde za reklamu ještě dva roky nebude dopravnímu podniku platit vůbec nic.

Příběh Národní třídy je ale důležitý z toho důvodu, že jako první svého druhu (podobné obrazovky zatím jinde v metru nejsou) do určité míry nastavuje pravidla pro digitální reklamu. | foto: JCDecaux

Sázka na digitál i s koupí „obrazovek do ponorek“ se firmě Rencar ve stanici metra Národní třída vyplácí. Vedení společnosti si pochvaluje nový byznys, ale hlavně – mají s Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) výhodnou smlouvu, která zisky z digitální reklamy ponechává na účtech Rencaru.

Zatímco za běžnou reklamu v MHD odvádí Rencar zjednodušeně řečeno přes 50 procent ze svých tržeb, v případě digitální reklamy na Národní je to 20 procent. Avšak až po skončení zkušebního provozu v roce 2018. Do té doby nedostává dopravní podnik podle dodatku smlouvy vůbec nic.

Rencar a DPP

  • Podle dodatku č. 9 smlouvy mezi firmou Rencar a dopravním podnikem má DPP plynout 20 procent tržeb z digitální reklamy. Po dobu zkušebního provozu, který skončí 30. dubna 2018, nemusí Rencar platit DPP nic.
  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. Loni společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

„Infrastrukturu včetně nosičů samotných jsme nakoupili a vybudovali za šestnáct milionů korun,“ zdůrazňuje místopředseda představenstva Rencaru Bohumil Chomát. „Ve stanici metra na Národní třídě jsme nainstalovali obrazovky určené pro ponorky. Nejedná se o běžná elcédéčka za pár tisíc,“ argumentuje Chomát.

Poukazuje na to, že kdyby investoval do digitalizace DPP, byly by podmínky dohody jiné. A zkušební provoz? Ten je Rencar ochotný zkrátit, bude záležet na jednání s vedením městské firmy.

Dohoda o zkušebním provozu vyplývá z dodatku číslo 9 stávající smlouvy mezi DPP a společností Rencar. Ten říká, že po dobu zkušebního provozu nemusí reklamní společnost DPP odvádět část tržeb, které jí reklama generuje. Po ukončení zkušebního provozu má do DPP plynout 20 procent tržeb z digitální reklamy.

Kolik Rencar z digitální reklamy získává, firma zveřejnit nechce. Ostatně to nečinila ani v minulosti, kdy se MF DNES společnosti na tržby, které jí byznys v hlavním městě generuje, dotazovala. Hájí si prý své know-how, které by mohlo být zneužito v konkurenčním boji.

Příběh Národní třídy je ale důležitý z toho důvodu, že jako první svého druhu (podobné obrazovky zatím jinde v metru nejsou) do určité míry nastavuje pravidla pro digitální reklamu, které bude ve městě přibývat. Klasická papírová reklama je na ústupu. A pokud vstoupí v platnost magistrátní dokument Pražské stavební předpisy, množství billboardů na ulicích se výrazně sníží.

Audit zpochybňuje smlouvu z roku 1997

Národní ale není jediné ožehavé téma ve spojitosti se společností Rencar. V současnosti se řeší její smlouva s DPP na pronájem všech reklamních ploch v MHD. Obě strany se ohledně ní rozkmotřily natolik, že hrozí vypovězení kontraktu. Rencar v podstatě hraje „vabank“ o obchod, který společnost z většiny živí, i o klienty, jimž reklamní prostor prodává.

Dopravní podnik tvrdí, že mu kvůli současné podobě smlouvy do kasy plynou nízké příjmy, a kontrakt je tak nevýhodný. Dle informací MF DNES přijalo představenstvo DPP v pondělí usnesení o tom, že většina dodatků ke smlouvě z roku 1997 je neplatná (dodatku devět se to netýká). Vycházelo z auditu, který zpochybňuje dokonce i platnost celé smlouvy.

„Vedení společnosti posuzuje ekonomické i právní aspekty smluvního vztahu s Rencarem a pečlivě zvažuje další postup. Problematika by měla být projednána na jednání dozorčí rady,“ uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl.

Ve čtvrtek vedení Rencaru sdělilo, že je ochotné platit dopravnímu podniku za reklamu 110 milionů ročně. Ovšem za podmínky, že dostane víc reklamní plochy než nyní – například city light vitríny v metru.

„Cesta ke zvýšení příjmů pro dopravní podnik jednoduše vede přes zvýšení tržeb,“ řekl včera Bohumil Chomát s tím, že když bude Rencar víc vydělávat, dopravní podnik také dostane víc peněz.

Problém je, že i toto řešení vede do začarovaného kruhu. Dopravní podnik se třeba právě kvůli city lightům v metru soudí se společností euroAWK. Nemůže tedy místo uvolnit Rencaru.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Do elektroenergetické soustavy půjde víc peněz. Zlepší se i její bezpečnost

16. dubna 2024  11:20

Investice tuzemských provozovatelů elektroenergetických soustav v příštích letech proti současnosti...

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

16. dubna 2024  8:01,  aktualizováno  9:06

Čínský hrubý domácí produkt (HDP) v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta a...

Hermès posiluje. Brzy může předstihnout Louis Vuitton, předpovídají analýzy

16. dubna 2024  8:11

Značka luxusního zboží Hermès má podle analytiků banky Citigroup potenciál překonat v příštích...

Green Deal je hysterická agenda bez dopadových studií, říká advokát

16. dubna 2024,  aktualizováno  12:26

Pavel Smutný patří mezi matadory české advokátní praxe i společenského života. V roce 1993 založil...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...