Vyjednávání ve Škodě bude pokračovat

  • 11
Největšího českého soukromého zaměstnavatele stávka zatím nepostihne. Odboráři Škody Auto hrozili protestem, pokud se do 27. února nedojedná kolektivní smlouva. "Na středečním jednání došlo k určitým návrhům, které musí projednat podniková odborová rada," řekl iDNES mluvčí odborářů Jaromír Cvrček.

Odboráři považovali středeční kolo jednání za klíčové. Konkrétní výsledky ale Cvrček odmítl komentovat s odvoláním na odborovou radu.

Nevyjádřil se k nim ani mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Oba mluvčí ale uvedli, že jednání budou pokračovat, podle Cvrčka v pátek odpoledne.

Firma se stávky nebojí
"Riziko stávky je velice nízké," řekl iDNES ve středu před jednáním předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek.

"Všichni dělají, že se nic neděje, ale naše odhodlání stávkovat platí," opáčil šéf odborářů Jaroslav Povšík. Odboráři nyní za rozhodné datum považují 5. březen.

Obě strany se už dříve celkem kladně postavily k návrhům zprostředkovatele Ivana Fišery. Představenstvo firmy souhlasilo, aby se tarify zaměstnanců automobilky od dubna zvýšily v průměru o 5,2 procenta, neboli 1050 korun měsíčně.

Jednání ve Škodě platy zatím neurčilo

Odbory konstatovaly, že Fišerův návrh vezmou jako základ po další jednání, ale zcela se s ním neztotožnily.

"Pan Fišera dostal podle našeho názoru od firmy informace svým způsobem zkreslené, takže některé položky propočítal špatně," konstatoval Povšík.

Šéf automobilky Kulhánek ale v rozhovoru pro iDNES prohlásil, že stanoviska se výrazně přiblížila a dohoda je blízko.

"Věřím, že se tento týden dohodneme. I kdyby se nepodařilo doladit všechno, zbyly by podrobnosti, kvůli kterým by se nestávkovalo," řekl Kulhánek.

Hlavním problémem je růst tarifů. Odbory původně požadovaly deset procent, firma navrhovala tři procenta letos a 3,2 procenta příští rok.

Octavie možná budou chybět
Zaměstnanci kvůli sporům o mzdu také už čtyřikrát nenastoupili do mimořádné dobrovolné směny na výrobu modelu Octavia. Nevyrobili tak téměř tisícovku aut.

Škodě Auto
se krátí zisk

"Je otázka, jestli nám to bude chybět," řekl k tomu předseda představenstva Kulhánek.

"Nebyly to vozy pro konkrétního zákazníka. Chtěli jsem si vytvořit určitý polštář, protože očekáváme na jaře zvýšenou poptávku. Ten polštář teď bude tenčí," dodal.