Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vykořisťování šoférů z východu vyneslo Rakušanovi celu

  19:17aktualizováno  19:17
Nízké mzdy, drastické podmínky, stohodinový pracovní týden. To nabízel zaměstnancům z východní Evropy rakouský velkodopravce Karl Kralowetz. Vykořišťování východních řidičů, včetně Čechů a Slováků, mu vyneslo šestnáct měsíců za mřížemi.
Řidiče kamionů z východu platil Kralowetz minimálně. Ilustrační foto

Řidiče kamionů z východu platil Kralowetz minimálně. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Obžalovaný se podle agentury APA proti verdiktu odvolal, takže rozsudek dosud nenabyl právní moci.

Už před třemi lety uznal zemský soud v Mnichově Kralowetze vinným, že na přelomu století v průběhu tří let zaměstnal v 3427 případech na převoz zboží v kamionech řidiče z východoevropských zemí, ačkoli neměli v Německu pracovní povolení.

Za práci jim údajně platil velmi nízkou mzdu a nehradil za ně sociální a jiné dávky. Řidiči pracovali za drastických podmínek, mimo jiné až sto hodin týdně, a ohrožovali tak i bezpečnost provozu na dálnicích.

Kralowetz byl spolu se svým německým obchodním partnerem Joachimem Ernstem
zadržen v lednu 2002 v Lucembursku a oba byli předáni do vazby v Mnichově. V červnu 2003 odsoudil tehdy šestačtyřicetiletého dopravce německý tribunál ke třem letům a osmi měsícům vězení, v listopadu téhož roku byl ale Kralowetz předčasně propuštěn a převezen do Rakouska.

Tam se už nemusel zodpovídat z deliktů, za něž byl odsouzen v Německu, mnichovská justice však neřešila například mzdově-finanční část případu, protože postižení byli zaměstnáni u firem, které neměly sídlo v Německu.

Případ vešel ve známost jako jeden z největších spedičních skandálů. Oba podnikatelé využili právních mezer v zákonech a na úkor přetěžovaných řidičů se tehdy obohatili údajně až o 25 milionů eur (v té době kolem 800 milionů korun). V Lucembursku tehdy uvízly i desítky českých a slovenských řidičů a musela se o ně postarat tamní vláda a Červený kříž.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.