Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vykouzlí Harry Potter Koh-i-nooru bohatství?

aktualizováno 
Žádné průzkumy trhu, žádná doporučení marketingových odborníků. Nejlepší předpověď, co bude trhákem letošních Vánoc, dala majiteli českobudějovické firmy Koh-i-noor Vlastislavu Břízovi jeho manželka. Coby dětská lékařka už v lednu zaregistrovala, že ve Spojených státech mezi dětmi propuká šílenství okolo čarujícího hošíka Harryho Pottera. "Tohle zkus natisknout na tužky," ukazovala manželovi.

Koh-i-noor Hardtmuth, největší tuzemský výrobce kancelářských a školních potřeb, si tak už na počátku roku opatřil potřebné licence pro země střední a východní Evropy. Požádal včas, a předstihl tak konkurenci.

"Loni jsme propásli Pokémony, letos před Vánocemi jsme už nechtěli zaspat," říká Bříza. Kolik za práva potisknout obaly od tužek, plnicích per a fixů podnik zaplatil, přesně nechce prozradit. "Jednalo se o desítky tisíc dolarů," přiznává. Licence platí pouze dva roky, což podle Břízy zřejmě bude stačit - pak očekává další dětský hit.

Tužky opatřené obrázkem rozcuchaného kluka s kulatými brýlemi tvoří jen malou část produkce Koh-i-nooru. "Je to fajnovost, určité zpestření našeho sortimentu," vysvětluje.

Hlavní prodejní úspěchy však českobudějovická firma v tuzemsku neočekává teď před Vánocemi, ale zdánlivě paradoxně až v únoru. Vrchol potteromanie a skokový nárůst poptávky po všem, co nese obrázek malého kouzelníka, totiž přichází v každé zemi až po promítnutí filmu Harry Potter a Kámen mudrců.

A snímek natočený podle první knihy cyklu Joanne Rowlingové vstoupí do českých kin až za dva měsíce. Když například film v listopadu vkročil na americká plátna, z pultů začaly rázem mizet potterovské hry, rébusy, trička, penály, sběratelské karty a hračky. "Jako by někdo stiskl vypínač," konstatoval vydavatel amerického měsíčníku Kniha hraček Jim Silvet.

Celosvětový trh spojený s Harrym se odhaduje na 50 miliard korun. Jen hračkářský gigant Mattel, jenž je největším výrobcem zboží s magickou značkou, odhaduje své zisky na dvě stě milionů dolarů.

Vykouzlí Harry pohádkové zisky též českému Koh-i-nooru? Jeho majitel a šéf Vlastislav Bříza zatím nechce žádná čísla předvídat - říká jen, že pastelky s Harrym jsou nejméně o pětinu dražší než obyčejné. "Každopádně jsem udělal dobře, když jsem manželku poslechl," směje se.

Koh-i-noor Hardtmuth vyrábí tužky, pastelky, plnicí pera a další kancelářské potřeby. Firma loni vydělala 70,5 milionů korun a utržila 822 milionů korun. Vlastislav Bříza, jenž Koh-i-noor vlastní, v něm začínal před 30 lety jako konstruktér. Na koupi firmy si vzal úvěr, který splácí z dividend. 





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.