Vykouzlí Harry Potter Koh-i-nooru bohatství?

  • 1
Žádné průzkumy trhu, žádná doporučení marketingových odborníků. Nejlepší předpověď, co bude trhákem letošních Vánoc, dala majiteli českobudějovické firmy Koh-i-noor Vlastislavu Břízovi jeho manželka. Coby dětská lékařka už v lednu zaregistrovala, že ve Spojených státech mezi dětmi propuká šílenství okolo čarujícího hošíka Harryho Pottera. "Tohle zkus natisknout na tužky," ukazovala manželovi.

Koh-i-noor Hardtmuth, největší tuzemský výrobce kancelářských a školních potřeb, si tak už na počátku roku opatřil potřebné licence pro země střední a východní Evropy. Požádal včas, a předstihl tak konkurenci.

"Loni jsme propásli Pokémony, letos před Vánocemi jsme už nechtěli zaspat," říká Bříza. Kolik za práva potisknout obaly od tužek, plnicích per a fixů podnik zaplatil, přesně nechce prozradit. "Jednalo se o desítky tisíc dolarů," přiznává. Licence platí pouze dva roky, což podle Břízy zřejmě bude stačit - pak očekává další dětský hit.

Tužky opatřené obrázkem rozcuchaného kluka s kulatými brýlemi tvoří jen malou část produkce Koh-i-nooru. "Je to fajnovost, určité zpestření našeho sortimentu," vysvětluje.

Hlavní prodejní úspěchy však českobudějovická firma v tuzemsku neočekává teď před Vánocemi, ale zdánlivě paradoxně až v únoru. Vrchol potteromanie a skokový nárůst poptávky po všem, co nese obrázek malého kouzelníka, totiž přichází v každé zemi až po promítnutí filmu Harry Potter a Kámen mudrců.

A snímek natočený podle první knihy cyklu Joanne Rowlingové vstoupí do českých kin až za dva měsíce. Když například film v listopadu vkročil na americká plátna, z pultů začaly rázem mizet potterovské hry, rébusy, trička, penály, sběratelské karty a hračky. "Jako by někdo stiskl vypínač," konstatoval vydavatel amerického měsíčníku Kniha hraček Jim Silvet.

Celosvětový trh spojený s Harrym se odhaduje na 50 miliard korun. Jen hračkářský gigant Mattel, jenž je největším výrobcem zboží s magickou značkou, odhaduje své zisky na dvě stě milionů dolarů.

Vykouzlí Harry pohádkové zisky též českému Koh-i-nooru? Jeho majitel a šéf Vlastislav Bříza zatím nechce žádná čísla předvídat - říká jen, že pastelky s Harrym jsou nejméně o pětinu dražší než obyčejné. "Každopádně jsem udělal dobře, když jsem manželku poslechl," směje se.

Koh-i-noor Hardtmuth vyrábí tužky, pastelky, plnicí pera a další kancelářské potřeby. Firma loni vydělala 70,5 milionů korun a utržila 822 milionů korun. Vlastislav Bříza, jenž Koh-i-noor vlastní, v něm začínal před 30 lety jako konstruktér. Na koupi firmy si vzal úvěr, který splácí z dividend.