Výluky 2017: největší omezení čekají Prahu, v Brně přestěhují nádraží

  5:12aktualizováno  5:12
Cestující v tuzemských vlacích čeká letos opět na řadě míst nepříjemné omezení kvůli opravám české železnice. Velké komplikace nastanou cestujícím hlavně v Praze a v Brně, kde dokonce vznikne kvůli opravám provizorní nádraží.
Nádraží v Jaroměři (18.4.2016).

Nádraží v Jaroměři (18.4.2016). | foto: Lukáš Urban

Seznam výluk na letošní rok zveřejnil na svých stránkách Drážní úřad. Šestapadesátistránkový dokument není ale zcela závazný: u řady akcí závisí termín zahájení na tom, jak se Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) podaří vysoutěžit dodavatele jednotlivých staveb a oprav. „Rozsah výluk je podobný, jako v loňském roce,“ řekl náměstek generálního ředitele pro řízení provozu SŽDC Josef Hendrych.

Hned dvě velké akce, která značně omezí provoz, začnou letos v Praze. Oprava Negrelliho viaduktu přes Vltavu na něm zcela zastaví provoz, což se dotkne vlaků z Masarykova nádraží do Kladna a směrem na Kralupy nad Vltavou. Definitivní podoba celého omezení ještě není jasná, správce železnice bude jednat s dopravci a objednavateli osobní dopravy (ministerstvem dopravy a pražským objednatelem regionální dopravy Ropidem) v příštích týdnech. Omezení mají začít v září.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala budou vlaky od Kladna ukončeny v provizorní zastávce Praha-Bubny-Vltavská. Spor se vede o osobní vlaky od Kralup na Masarykovo nádraží. Ropid chce, aby jely přes Holešovice a Balabenku po Novém spojení na Masarykovo nádraží, podle SŽDC to ale není technicky možné a budou muset zajíždět na hlavní nádraží. Tam by se měly vrátit i rychlíky z Děčína, které dosud končí na Masarykově nádraží.

„Jako náhradní dopravu bude možné využít především metro C z Vltavské nebo tramvajovou linku 14, která již dnes propojuje Vltavskou s Masaryčkou,“ dodal Drápal.

Letos by měla začít i modernizace 4. koridoru od jižního portálu vinohradských tunelů až do stanice Hostivař. Vlaků na trati do Benešova by se ale zatím příliš neměla dotknout. „Budou se dělat hlavně přípravné práce, hlavní omezení bude příští rok,“ dodal Hendrych.

Tříměsíční stopka pro vlaky od severu Brna

Velké změny čekají letos i cestující v Brně. SŽDC bude opravovat hlavní koridorovou trať mezi Židenicemi a hlavním nádražím, zejména kvůli stavu některých mostů.V praxi to bude znamenat, že zhruba tři měsíce se všechny vlaky od severu na hlavní nádraží nedostanou.

Kvůli tomu vznikne v jízdním řádu zcela nová stanice: Brno-dolní nádraží. Ta už existuje, ale jen pro nákladní vlaky, v minulosti se už občas bývalá stanice, přezdívaná také jako rosické nádraží, objevila při podobných výlukách. Letošní bude ale nejdelší v historii. Stanice je poblíž autobusového nádraží Zvonařka v místech, kde je jedna z variant pro přestěhování hlavního brněnského nádraží.

Omezení se nedotkne nijak vlaků od Jihlavy či Přerova nebo Břeclavi. Projíždějící osobní vlaky z Břeclavi směrem na Tišnov či Skalici nad Svitavou na dolním nádraží nezastaví, budou stavět jen v Modřicích a Židenicích. Rychlíky od Havlíčkova Brodu budou končit ve stanici Brno-Královo Pole, odkud by měla být posílená tramvajová doprava do centra.

Největší výluky na železnici  v roce 2017 podle krajů

INFOGRAFIKA: Největší výluky na železnici podle krajů

Nejvíc výluk bude v létě

Mezi dopravci panují i obavy o tom, zda nedojde k výlukám na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou. Úsek z Uherska do Chocně prošel modernizací na konci devadesátých let minulého století a stav spodku už není ideální. SŽDC ale zatím nechce říct, zda letos provoz na nejvytíženější trati omezí.

„Geotechnické průzkumy ukážou, v jakém rozsahu budou opravy potřebné,“ dodal Hendrych. I rekonstrukce jediné koleje na koridoru dokáže způsobit zpoždění v řádu desítek minut.

Podle plánu výluk je největší část naplánovaná na léto. Na dvojkolejných tratích většinou dochází vždy k výluce jen jedné koleje, aby mohly vlaky dál jezdit, i když se zpožděním, a dopravci tak nemuseli objednávat náhradní autobusy.

Po mnoha letech proběhlo rozhodování o výlukovém plánu Správy železniční dopravní cesty bez protestu dopravců. Podle mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka může být důvodem nová podmínka, která zakazuje SŽDC dělat další výluky na trati, pokud už nějaká výluková činnost probíhá.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Najdete na iDNES.cz