Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žákovy výměny šéfů: z dopravy zní kritika i chvála. Rusnok má výhrady

  13:37
Nenadálé odvolání tří šéfů organizací podřízených ministru dopravy Zdeňkovi Žákovi bylo v některých případech oprávněné, myslí si lidé, kteří s dotčenými institucemi přicházejíí do styku. Premiér Jiří Rusnok vyjádřil své výhrady a řekl, že by sám jednal asi jinak, Žákovi nicméně věří.

Premiér Jiří Rusnok vyjádřil určité výhrady k tomu, jak ministr dopravy Zdeněk Žák (na snímku) vyměnil šéfy tří jemu podřízených organizací. Sám ale své pochyby nepokládá za zásadní a má v ministra důvěru. | foto:  František Vlček, MAFRA

Na oprávněnost odvolání ředitelů usuzují hlavně lidé, kteří přicházejí do styku s Ředitelstvím vodních cest (ŘVC) a Drážním úřadem (DÚ).

V případě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naopak řada lidí z oboru nechápe, proč přichází nový šéf bez jakýchkoliv zkušeností s dopravním stavitelstvím.

Asi bych to dělal jinak, řekl premiér Rusnok o výměnách

Premiér Jiří Rusnok v televizních Otázkách Václava Moravce v ČT řekl, že řízení institucí, v nichž ministr dopravy Žák vyměnil ředitele, bylo "poznamenáno velkými manažerskými chybami a nebylo možné čekat dál".

"Ministři mají zodpovědnost za organizace, které řídí. Chápu, že tam chtějí mít lidi, kterým věří. Já bych to asi dělal jinak, ale beru to tak, že ministr Žák má dostatek argumentů. Je potřeba, aby ty organizace byly správně řízeny," řekl Rusnok.

O způsobu výměny pak řekl, že "to úplně profesionální není". Za ideální by pokládal, kdyby se na nová místa konala výběrová řízení.

Zdeněk Žák minulý týden odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, kterého nahradil Pavlem Kočicou. Výměna nastala i na Drážním úřadu, kde nastoupil na post ředitele Jiří Hanuš místo Pavla Kodyma. Jiřího Skalického v čele Ředitelství vodních cest nahradil Lubomír Fojtů (více o rošádě čtěte zde).

Žák mluví o nových ředitelích jako o odbornících. Zatímco v případě Drážního úřadu a ŘVC je to nezpochybnitelné, příchod Pavla Kočici je dosud velkou záhadou. Nový šéf organizace s rozpočtem 35 miliard korun přichází z několika malých firem s obratem v řádech milionů korun.

"V projektech zajišťovaných našimi firmami šlo zhruba o sto lidí. U větších projektů lze započítat i pracovníky subdodavatelů, takže jsem příležitostně stál v čele týmu několika set lidí," řekl Kočica na dotaz, jak velký tým lidí dosud vedl.

Největší rozpaky budí výměna "hlavního silničáře"

ŘSD za Čermáka provedlo řadu systémových změn, například se zcela mění způsob zadávání oprav silnic, kterým ročně protečou ne zcela průhledně čtyři miliardy korun. Ostatně, ani Žák mu nic konkrétního nevytkl, jen údajnou nedostatečnou razanci při jednáních.

"Byl to po dlouhé době ředitel, který se snažil dát ŘSD do fungující podoby. Se stavem, v jakém to převzal, to však není otázka měsíců, ale let," míní například majitel projektantské firmy Valbek Roman Lenner. "ŘSD zdědil jako organizačně i personálně velmi vyprahlou organizaci. Potřeboval stoprocentní podporu ministerstva, ale nemám pocit, že by ji opravdu měl," dodal dopravní expert ČSSD Pavel Švagr.

Kočica je čtvrtým šéfem ŘSD, který neprošel žádným výběrovým řízením, naposledy "hlavního silničáře" vybíralo ministerstvo dopravy za dob Aleše Řebíčka. Tehdy vyhrál Alfred Brunclík, dnes za své působení na ŘSD trestně stíhaný. "Správné by bylo vypsání výběrového řízení s výjimkou jmenování lidí, kteří skutečně profesně i manažersky něco znamenají," míní Švagr.

Kočicovo jméno nezná nikdo z velkých stavebních firem v oboru. Firmy se přitom netají kritikou již bývalého ředitele Davida Čermáka. "Naprosto řízení ŘSD nezvládal. Paní Pošvářová tam zcela destabilizovala celou organizaci a nechal si ji tam," uvedl Petr Svoboda, šéf Sdružení pro výstavbu silnic.

Naráží tak na ředitelku odboru kontroly staveb Miloslavu Pošvářovou, která spustila vlnu reklamací nových úseků a na jejíž "nekonstruktivní přístup" si stavbaři dlouhodobě stěžují. "Pokud ho kritizují stavební firmy, nevidím na tom nic špatného. Šéf ŘSD by neměl být u nich oblíben. Jeho působení nehodnotím negativně, chybělo mu od ministerstva jasné zadání," zastává se Čermáka Švagr.

Drážní úřad diskriminoval české výrobce, naznačil ministr

Personální výměny u dalších dvou organizací lidé z oboru vnímají podstatně lépe, jde ale o organizace s podstatně menším průtokem státních peněz. ŘVC letos i s investicemi má zhruba čtvrtmiliardový rozpočet, Drážní úřad dokonce jen 60 milionů korun.

Na výměně šéfa Drážního úřadu nevidí žádný problém Jan Paroubek, provozní ředitel Leo Expressu. S úřadem má bohaté zkušenosti, stál i u startu RegioJetu.

"Jiřího Hanuše vnímám jako odborníka na svém místě a jsem přesvědčen, že jeho jmenování na místo ředitele Drážního úřadu byla dobrá volba. Doufám, že se nyní nastaví jednotná pravidla pro procesy například při schvalování vozidel nebo jejich změn. Dosud často nastala situace, kdy na stejnou věc vyžadoval úřad jiné dokumenty, jeho chování nebylo příliš předvídatelné," říká Paroubek.

Žák vysvětloval odvolání ředitele Pavla Kodyma i tím, že se mu rozpadl tým odborníků a samotného Hanuše vyhodil. Ministr zmínil i přístup ke schvalování nových vozidel, který prý diskriminuje české výrobce. Z toho může těžit například Škoda Transportation, ta ale personální výměnu nechala bez komentáře.

Šéfa vodních cest čeká úkol celoročně splavnit Labe u Děčína

S velkými emocemi přijal své odvolání pověřený šéf ŘVC Jan Skalický. Jeho křeslo se kymácelo dlouho, Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura namísto odvolání zvolil raději zrušení celého úřadu. K tomu ale kvůli pádu Nečasovy vlády nedošlo.

Skalického místo obsadil manažer ČSPL (pozůstatek Československé plavby labské zabývající se nákladní dopravou, pozn. red.) Lubomír Fojtů. Stejná firma přitom jedná se státem o prodeji jednoho z pozemků za miliony korun.

Poslední ránou pro Skalického byla studie objednaná za dva miliony korun, kterou si chtěl nechat od ministerstva před pár týdny proplatit. Studie například "objevila", že na stavby jsou potřeba dotace či soukromé peníze, kontroloři odhadli hodnotu práce na maximálně několik desítek tisíc korun.

"Pan Skalický byl sice razantní, ale žádné výsledky to nepřineslo. Styl buldozer někdy přináší ovoce, ale v jeho případě ne. Z hlediska nákladní plavby jeho působení nepřineslo nic," hodnotí působení Skalického spolumajitel firmy Evropská vodní doprava - Sped Lukáš Hradský. "Fojtů je člověk od plavby, to není na škodu. Bez změny legislativy, která by konečně umožnila celoroční splavnění Labe u Děčína, ale velké šance stejně nemá," myslí si Hradský.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letiště zkrátí parkování zdarma. Placené bude účtováno po čtvrthodinách

8. dubna 2024  11:05

Ruzyňské letiště výrazně zkrátí dobu, během niž zde řidiči mohou bezplatně parkovat, například při...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

Green Deal je hysterická agenda bez dopadových studií, říká advokát

16. dubna 2024,  aktualizováno  7:50

Pavel Smutný patří mezi matadory české advokátní praxe i společenského života. V roce 1993 založil...

Nepřetržitý provoz. Změny v dohodách zvedají festivalům náklady o miliony

16. dubna 2024

Premium Úpravy v práci na dohodu, jako je příplatek za víkendovou či noční směnu, citelně zvedají náklady...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Nechte řeky plynout. Evropa ze svých toků odstranila rekordní počet překážek

15. dubna 2024

Evropské státy v roce 2023 odstranily ze svých řek rekordní počet přehrad a dalších nepotřebných a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...