"První dva týdny roku 2008 ukazují, že trend rekordních výběrů z posledních měsíců loňského roku bude pokračovat. Pozvolný nárůst vybraných peněz známý z roku 2007 se letos neopakuje," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Stát loni na mýtném vybral 5 565 milionů korun. V říjnu a v listopadu překročila vybraná částka půl miliardy korun. Aktuální denní hodnoty se vrátily na 22 milionům korun - tedy právě na hodnoty z loňského podzimu.
V roce 2008 se vybere až šest miliard
Nejsilnější den byl zatím 28. listopad, kdy dopravci zaplatili 22,6 milionu korun. Nejvyšší výběry ŘSD eviduje vždy ve třetí dekádě příslušného měsíce. Firma Kapsch, která mýtný systém provozuje, letos očekává výběr mýta kolem šesti miliard korun.
"Intenzita kamionové dopravy s rozvojem hospodářství a spotřeby obyvatel stále roste. Je to celoevropský trend, nicméně zavedení mýtného ty růsty dokáže přibrzďovat. Bez mýta by situace vypadala hůř," dodala Vápeníková.
Celkem 81 procent mýtného zaplatila loni nákladní auta na dálnicích, zbytek na rychlostních komunikacích. Na nejvytíženější tuzemskou dálnici D1 připadá 40 procent vybraného mýta.
Platí hlavně Češi a Slováci
České kamiony se na mýtném podílely 61 procenty, když zaplatily 3,4 miliardy korun. Následují Slováci s 15 procenty, dopravci z Polska zaplatili šest procent a Maďaři 5,7 procenta. Mýtné na českých dálnicích platili řidiči ze 60 zemí. Mezi exotické plátce patřili například dopravci z Izraele, Libanonu nebo Libye.
Elektronický mýtný systém v ČR funguje rok a mýtné se v ČR zatím vybírá na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Podle původní smlouvy k nim mělo do poloviny roku 2007 přibýt dalších 1200 kilometrů silnic první třídy. To se však kvůli problémům s výstavbou mýtných bran nestihlo a ministerstvo nakonec od této varianty ustoupilo.
Mýtné od letošního ledna platí kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Od ledna 2009 se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny.