Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

  10:00
Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však existují letiště, která zvládnou i s jedinou ranvejí mnohem víc lidí. Například londýnský Gatwick odbaví s jedinou drahou 44 milionů cestujících. Je tedy v Praze další ranvej potřeba?
Přílet Airbusu A380 do Prahy

Přílet Airbusu A380 do Prahy | foto: Ondřej Hájek

Na první pohled je to jasné. Proč ale nezvládne Ruzyně, která loni odbavila 13 milionů cestujících a plánuje za miliardy korun novou ranvej, odbavit tolik lidí co Gatwick? Jednou z odpovědí je pohled na pohyb letadel na druhém největším londýnském letišti na serveru Flightradar24, který sleduje letecký provoz v reálném čase.

Zejména ve všední den nemíří letadla na přistání rovnou k ranveji, ale často musí kroužit několikrát poblíž letiště a vyčkávat na povolení k přistání. To je na Ruzyni většinou výjimkou, letadla nemusí dispečeři zdržovat zbytečně ve vzdušném prostoru kolem Prahy.

„Vzdušný prostor nad Gatwickem je uzpůsoben pro vyčkávání letadel ve vzduchu před přistáním, který pomáhá navýšit propustnost ranveje,“ říká mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková. V praxi to znamená, že letadla krouží před letištěm a čekají na povolení k přistání.

55 letadel za hodinu na Gatwicku, 46 v Praze

Zatímco na Ruzyni je často vlna příletů za sebou následovaná vlnou odletů, Gatwick funguje hlavně v režimu přílet-odlet-přílet. Ten je časově efektivnější, rozestupy jsou kratší. Mezi příletem a odletem je totiž menší časový rozstup, protože se navzájem neovlivňují na trati (příletové nebo odletové).

Největší letiště s jednou drahou

Londýn-Gatwick

Xiamien (Čína)

Londýn-Stansted

Fukuoka (Japonsko)

San Diego (USA)

„Jedno letadlo přistává a než se vyklidí z dráhy pryč, tak může ‚najíždět‘ další letadlo na odlet a de facto vzápětí může dostat povolení ke vzletu. A také opačně - jakmile odlétávající letadlo opustí dráhu, může už míjet práh dráhy to přistávající,“ vysvětluje Janoušková.

Dráha na Gatwicku je tak v letecké terminologii propustnější. Zatímco v Praze zvládnou na hlavní dráze 46 pohybů za hodinu, v Londýně 55. Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma navrch upozorňuje, že tvar hlavní dráhy RWY 06/24 není ideální, protože nemá tolik rychlých výjezdů, kterými mohou letadla opustit hlavní dráhu. „To způsobuje, že letadla po přistání stráví na ranveji delší čas. Navíc se nedá předem určit, kterým výjezdem letadlo dráhu opustí,“ říká.

Plán pražského letiště s jednou dráhou.

Plán pražského letiště se dvěma dráhami.

Rozdíly podle něj mohou být být dvacet až pět a dvacet sekund a je tedy třeba volit mezi letadly na přistání větší rozstupy. „Abychom pracovali bezpečně a minimalizovali počet nezdařených přiblížení, která by byla způsobena obsazeností ranveje předcházejícím letadlem. To má negativní vliv na kapacitu dráhy,“ řekl Klíma. ŘLP stavbu nové dráhy dlouhodobě podporuje.

Více výjezdů z ranveje

Kapacita se dá měřit i ukazatelem ROTA (runway occupancy time on arrival), který srovnává letiště podle toho, jak letadla zůstávají na dráze dlouho. Praha je v tomto ohledu výrazně za Gatwickem. To by měly vyřešit právě další rychloodbočky z hlavní dráhy, zhruba 400 až 500 metrů po sobě. „Posádka si tak může vybrat správnou odbočku, na kterou bude optimálně brzdit. A pokud nedobrzdí, velmi záhy následuje další,“ dodala Janoušková.

I proto Letiště Praha chystá ještě před novou drahou výstavbu nových pojezdových drah pro rychlé odbočení. To navýší relativní koordinovanou kapacitu dráhy na 48, v době špičky dokonce na 50 pohybů za hodinu.

Menší počet cestujících je způsobený i skladbou letadel. Gatwick má více dálkových linek se širokotrupými letadly s kapacitou nad tři sta míst, naopak minimum provozu tvoří menší turbovrtulová letadla s řádově desítkami míst. O lety do Londýna je takový zájem, že silný provoz je v podstatě celodenní, zatímco v Praze stále existují velké výkyvy mezi přepravní špičkou a dobou se slabším provozem (přepravní sedlo).

Rozhodujícím faktorem je i hluková zátěž

Podle Janouškové nemůže mít Letiště Praha model Gatwicku i kvůli tomu, že klade velký důraz na redukci hlukových dopadů na okolí letiště. „Nechceme zvyšovat dráhovou kapacitu stejným způsobem, jako to umožňuje Gatwick, nebylo by to odpovědné k okolí,“ tvrdí Janoušková.

Nová dráha na Ruzyni by sice přinesla části lidí větší hlukovou zátěž, výrazně více obyvatelům v okolí letiště by však hluku naopak ubylo. Zcela totiž skončí provoz na ranveji 12/30, která se používá v případech odstávky hlavní dráhy. Vede na ní přiblížení přes hustě osídlené oblasti, například sídliště Řepy.

O nové dráze se mluví už přes deset let, pohádkový byznys z ní zatím měla skupina Penta, když před časem koupila pozemky pro ní, aby je vzápětí prodala s velkým ziskem (více jsme psali zde). Letiště potřebu nové dráhy vysvětluje tím, že letecká doprava roste a stávající kapacita už brzy nebude stačit. Také na Gatwicku plánují výstavbu paralelní dráhy.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...