Možná si vzpomínáte na situaci před dvěma lety. Carrefour tehdy vyhlásil bombastickou výprodejní akci, při níž nabízel až 95procentní slevy na některé zboží.
Přestože se lidé před hypermarkety tlačili už v pět hodin ráno, vysněné zboží z letáku na ně nezbylo, protože v obchodech měli jen několik kusů.
Dnes už by se to stát nemělo. Zákon o regulaci reklamy totiž zpřísnil pravidla pro výprodejní akce.
"Situace není tak vážná jako v roce 2005, prodejci se už dostávají do mantinelů. Kontroly povánočních výprodejů probíhají po celé republice, ale žádná opravdu závažná pochybení nebyla zjištěna," říká Miloslava Fléglová, tisková mluvčí České obchodní inspekce.
Nedostalo se na vás?
Zákon zakazuje klamavou reklamu a upravuje pravidla pro reklamu zvláštních nabídek. Dodržování zákona pak hlídají krajské živnostenské úřady.
"Reklama na zvláštní nabídku zboží je přípustná pouze v případě, že je prodávající schopen zajistit dostatečné množství nabízeného zboží," upozorňuje advokát Tomáš Pelikán.
"Měl by přitom vycházet ze svých zkušeností s ohledem na rozsah a způsob šíření reklamy, povahu zboží a nabízenou cenu." Záleží totiž i na tom, kolik lidí reklamu uvidí nebo jak výrazná je sleva.
"Pokud by prodávající neměl dostatečné množství zásob, musí v reklamě uvést, kolik výrobků bude v rámci zvláštní nabídky v jednotlivých obchodech nabízet," vysvětluje dál Pelikán. "U nabídky platné jen do vyčerpání zásob musí obchodník zajistit množství odpovídající očekávané poptávce."
Nabízeného zboží musí být dostatek
Zboží ve zvláštní nabídce nemusí být přímo na skladě, prodejce ho však musí zajistit za akční cenu a v přiměřené lhůtě. Platí to především pro objemnější zboží, jako je například nábytek nebo velké spotřebiče, které není možné mít na skladě ve větším množství. Ale i na tuto skutečnost by měl být zákazník v reklamě upozorněn.
"Zákon porušuje i taková reklama na zlevněné zboží, které by pak bylo prodáváno jen v jedné nebo několika málo prodejnách obchodního řetězce," doplňuje Kateřina Koubová z ministerstva průmyslu a obchodu.
"U akčních výprodejů musí být také uvedeno datum, do kterého nabídka platí," říká Jarmila Weczerková, vedoucí moravskoslezského krajského živnostenského úřadu a dodává: "V případě, že prodejce prokazatelně poruší zákon o regulaci reklamy, může mu krajský živnostenský úřad uložit pokutu až do výše dvou milionů korun."
Vývěskám hlásajícím procentní snížení ceny zboží raději nevěřte. Samo procentní vyjádření slevy nestačí, je pouze orientační. "Obchody sice nabízejí slevy až sedmdesát procent, ale ty se týkají jen velmi malého množství zboží. Většina výrobků je zlevněna pouze o třicet, dvacet, ale i méně procent," upozorňuje Miloslava Fléglová z obchodní inspekce.
"Proto je nutné řídit se cenou na zboží, nikoliv slevou nad regálem. Na výrobku musí být uvedena stará cena a cena nová po slevě. Nestačí jen původní cena a sleva, protože zákazník není povinen si počítat, kolik zboží stojí. Pokud tomu tak není, jde o porušení informační povinnosti o ceně, za které hrozí uložení pokuty," dodává Fléglová.
Od roku 2005 mají navíc samoobslužné prodejny s plochou větší než čtyři sta metrů čtverečních povinnost uvádět kromě prodejní ceny také takzvanou měrnou cenu. Ta umožňuje porovnat, kolik stojí například kilogram rýže nebo mouky a jaká je cena za litr minerální vody od různých prodejců. Měrnou cenou musí být označeny balené potraviny, nebalené zboží podle váhy, ale i nepotravinářské výrobky.