Dejte zakázku na rychlíky Jančurovi, žádá jeho konkurent vyřazená Arriva

  10:21aktualizováno  16:55
Britská společnost Arriva vzdala boj za návrat do první soutěže na rychlíky na trati Ostrava - Krnov - Olomouc. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání firmy, která další odpor nechystá. Naopak se paradoxně zastala svého rivala na železnici RegioJet a vyzvala stát, aby přidělil zakázku tomuto zájemci.

Dálkový vlak společnosti Arriva v anglickém Manchesteru. | foto: ČTK

"Naším hlavním zájmem je skutečná liberalizace železniční dopravy v České republice. Rozhodli jsme se proto nepodnikat už žádné další kroky, které by celý proces nadále neúnosně zdržovaly," zdůvodnil ředitel Arrivy Jaroslav Richter, proč se zastává firmy podnikatele Radima Jančury.

Stát vyřadil Arrivu ze soutěže na první státem dotovanou železniční trať v polovině února. Ministerstvo argumentovalo tím, že železniční firma nedoložila nutné vzdělání minimálně u dvou manažerů. S tím Arriva nesouhlasila, odvolala se, ale neuspěla (čtěte první tendr na rychlíky v ohrožení).

Podruhé se odvolávat nechce, místo toho se překvapivě zastala RegioJetu, který zůstal v tendru jako jediný zájemce. Arriva nesouhlasí s názorem, že by měl stát v takovém případě soutěž zrušit a vyhlásit znovu.

"Argument, že zákon o veřejných zakázkách neumožňuje pokračovat ve veřejné zakázce, o kterou se uchází pouze jediný zájemce, v tomto případě neplatí, protože veřejná zakázka byla vyhlašována ještě podle starého zákona, který nic takového nepožadoval," tvrdí Arriva v tiskovém prohlášení.

Ministerstvo však trvá na tom, že bude muset soutěž zrušit. "MD vyčká až uplyne lhůta pro odvolání k ÚOHS a následně soutěž zruší. Jinou možnost podle zákona nemá," uvedl mluvčí Tomáš Neřold.

RegioJet se domnívá a zároveň doufá, že stát by měl vyhlásit vítěze a pokud to neudělá, tak okamžitě vyhlásit nové výběrové řízení. "V žádném případě se nemůže zastavit liberalizace železniční dopravy," uvedl mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

Ministerstvo dopravy vítá, že Arriva nechce protahovat spor o vyloučení ze soutěže, vzkázal prostřednictvím tiskového mluvčího ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Jeho úřad nyní počká na konec lhůty, kterou má Arriva na odvolání k antimonopolnímu úřadu a poté veřejnou soutěž zruší. Jinou možnost prý zákon neumožňuje. Liberalizace dálkové dopravy na železnici se tím ale nezastaví. Na jejím pokračování má úřad zájem stále, dodal šéf dopravního resortu.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz