Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výroba aut v Česku dál poroste, podle odhadů až o třetinu

  2:13aktualizováno  2:13
Automobilový průmysl se v Česku znovu stává motorem růstu exportu a platů. Česko bude stále těžit z vybudované průmyslové základny, dobré polohy, nižších mezd a také moderních investic, které prý automobilky nebudou chtít opustit, shodují se ekonomové a lidé detailně sledující automobilový průmysl.
Výroba aut v Česku by se mohla zvednout až o třetinu. Ilustrační foto

Výroba aut v Česku by se mohla zvednout až o třetinu. Ilustrační foto | foto: MAFRA

"Nelze vyloučit ani příchod nového výrobce, zájem o středoevropský region přetrvává a Česká republika je při výběru firem o tom, kam investovat, obvykle mezi třemi zeměmi v posledním kole," uvedl pro MF DNES Roland Zsilinszky, šéf tuzemské pobočky poradenské společnosti Roland Berger.

Podle její analýzy budoucnosti středoevropského regionu z pohledu výroby aut a dílů může být v Česku v roce 2025 vyráběno přes 1,3 milionu vozů. Loni tuzemští výrobci poprvé překonali milionovou hranici.

Analýza věří Česku, Slovensku a nově také Rumunsku podstatně více než západní Evropě, kde podle ní bude kvůli odlivu výrobců s kapacitami do Asie v ohrožení až tři sta tisíc pracovních míst.

"Česko ale nebude ztrácet, firmy tady mají nejmodernější továrny a spíše je budou dále rozvíjet," dodal Zsilinszky.

Souhlasí s ním také šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač. "Už sice nelze očekávat takový skokový růst jako v minulých letech, ale je reálná hranice 1,2 až 1,3 milionu aut vyrobených v Česku," uvedl v pátek.

Automobilky by mohly vydělat i na havárii Fukušimy

Někteří dodavatelé mimo záznam mluví také o tom, že by paradoxně mohli vydělat i na současné krizi týkající se nedostatku dílů z Japonska kvůli poničení tamních továren zemětřesením. Evropské automobilky by proto mohly začít více poptávat zdejší výrobce.

"Automobilky si myslím začínají uvědomovat, že není vždy až tak výhodné vozit nějaký díl o pár centů levněji z takové dálky, když je celý logistický řetězec velmi křehký," řekl šéf jednoho z velkých výrobců dílů.

Při nástupu českého automobilového boomu, který v podstatě znamenala investice Toyoty, Peugeotu a Citroënu do továrny TPCA u Kolína v roce 2001, hodně hlasů upozorňovalo, že zde firmy jen využijí státní podpory a půjdou dál.

"Efekt nenasytných lučních kobylek se ale nepotvrdil," dodal Zsilinszky.

Přesto právě u TPCA dnes existuje asi nejméně jasná budoucnost. Bude záležet na tom, jak se automobilkám výrobu "kolínských trojčat" podaří nahradit novými modely.

Z pohledu příchodu budoucích krizí je nutné, aby se Česko v autobranži stalo ještě více konkurenceschopné. "Je potřeba doplnit montáže o zákaznické služby, výzkum a vývoj," myslí si Jiří Zouhar, šéf tuzemské automobilové expertní skupiny PwC.

"Obrazně řečeno, posunout se směrem od Číny k Německu," říká ekonom Patria Finance David Marek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Petr Chmela (v popředí) z Tescomy přijal gratulace k titulu podnikatele roku od...
Nominace na Podnikatele roku se uzavírají, pošlete svůj tip

Čas pro podání přihlášek do osmnáctého ročníku prestižní soutěže EY Podnikatel roku se rychle krátí. Uzávěrka je už tuto sobotu 21. října, svůj tip můžete...  celý článek

Průzkumný vrt v Cínovci.
Zatím bez reakce. Australská EMH analyzuje usnesení Sněmovny k lithiu

Australská společnost European Metals Holdings, se kterou ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) podepsal memorandum o lithiu, bude tento týden...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.