Jahody, cukr, tvaroh, smetana. Podívejte se, jak se vyrábí oblíbený nanuk

  11:00aktualizováno  11:00
Druhé nejoblíbenější zmrzliny v Česku - Mrože - se ročně prodá 23 milionů kusů. Úspěšně se v Opavě vyrábí už přes dvacet let, recept je přitom v zásadě velmi jednoduchý.

Skoro by se dalo říct, že s podobně jednoduchým postupem by zmrzlinu vyráběl po domácku každý. V případě Mrože výroba začíná rozdrcením a rozehřátím zmrzlých jahod. Ty opavský výrobní závod dováží z Polska, v tuzemsku jich je totiž málo.

Další suroviny už jsou českého původu. Postupným přidáním a zapracováním cukru, tvarohu a smetany se vytvoří jahodová náplň, doplněná navíc o tři stabilizátory. Výrobek neobsahuje barviva a není aromatizován, stabilizátory jsou však podle výrobce nutné.

„Pokud má být výrobek hladký a nemá v něm být vysrážena voda a ledové krystaly, tak bez použití stabilizace se to skutečně vyrobit nedá,“ uvedla Dalena Martiníková, vedoucí řízení jakosti a vývoje výrobku.

Namíchaná směs míří na homogenizaci, kde dochází ke zjemnění. Směs se poté zchladí asi na 6 stupňů Celsia, našlehá vzduchem a naplní do forem. Ty jsou zespodu chlazené na 30 stupňů pod nulou. Ještě před zmražením se do mrožů zapíchají „špejle“.

Zajímavostí je, že se jedná o dřívka standardizovaná pro většinu nanuků na celém světě. Chybí už jen namočení do kakaové polevy, zmrazení a zabalení výrobku. Vyrobit jednoho Mrože od zamíchání surovin až po zabalení trvá sedm hodin.

Výrobní linka v opavském závodě zvládne vyrobit 16 500 kusů Mrožů za hodinu. Ročně jich značka Prima spadající do koncernu Bidvest prodá 23 milionů.

Mrož je druhou nejoblíbenější zmrzlinou v Česku. Nejoblíbenější je dlouhodobě tvarohový nanuk Míša. Konkurenční zmrzlinu s padesátiletou historií vyrábí třebíčský závod Tipafrost.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

Kellnerova skupina PPF sjednocuje Air Bank a Home Credit s Monetou

Sídlo společnosti PPF miliardáře Petra Kellnera v pražských Dejvicích.

Skupina PPF podnikatele Petra Kellnera spustila proces ke sjednocení Air Bank, českého a slovenského Home Creditu s...

Škoda představila novou tramvaj pro Německo, spojí tři města

Skupina Škoda Transportation představila v německém Mannheimu novou tramvaj...

Skupina Škoda Transportation ve čtvrtek představila v německém Mannheimu model nové tramvaje ForCity Smart, s níž...



Najdete na iDNES.cz