Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výroba polské maluchy skončila

  12:34aktualizováno  12:34
Automobilka Fiat ukončila v těchto dnech po více než čtvrt století v závodech v jihopolském městě Bielsko-Biala produkci populárního modelu s označením 126p. Rozhodnutí firmy většina Poláků přijala s nostalgií. Téměř všichni mají s "maluchem", jak malému Fiatu říkají, osobní zkušenost a pro velkou část z nich to byl vůbec první automobil. Rozhodnutí o konci produkce maluchů stojí na čistě ekonomických důvodech. Jejich prodej v posledních měsících začal velmi rychle klesat.

Fiat 126p je suverénně nejdéle produkovaným modelem firmy. Z polských silnic ale přes blízké ukončení výroby toto skutečně mini auto zřejmě hned tak nezmizí. "Určitě ještě nejbližších patnáct let bude možné malucha v běžném provozu potkat," řekl automobilový závodník Tomasz Oleksiak, který soutěžil několik let i s "maluchem".

"Přejeli jsme s ním kus cesty k evropské civilizaci," komentoval rozhodnutí firmy ještě před sjetím posledního žlutého malucha z výrobní linky polský týdeník Politika.

Další polské deníky pak konec produkce označovaly za konec epochy. Stejně ale ukončení výroby vozu vnímá i většina polské společnosti. Přesto se malé vozidlo se stalo terčem
častých žertů.

"Ostatně maluch je vtip sám o sobě," řekl Oleksiak. Velmi populární je ale dodnes například odpověď na otázku, proč maluch získal požehnání Vatikánu. Prostě proto, že se v něm nedá zhřešit.

Maluch sehrál nezastupitelnou roli v motorizaci Polska. Od roku 1973 jich v Bielsku-Bialé vyrobili více než 3,3 miliónu kusů, z toho se více než 2,4 miliónu vozů prodalo přímo v Polsku.

Značná část těchto automobilů přitom jezdí dodnes. "Je ale dobře, že maluchy postupně nahradí automobily, které bez problémů brzdí i zatáčejí," upozornil na technické nedostatky tohoto vozu Artur Orlikowski, který maluchy připravuje do soutěžních jízd rallyecrossu.

O stáří Fiatů 126p na polských silnicích ale nejlépe vypovídají statistiky policejní evidence vozidel. Plných padesát procent je totiž starších než 15 let a dalších 25 procent pak byla vyrobena před 10 až 15 lety. Mladších než pět let jsou pak pouze tři procenta v současnosti provozovaných maluchů.

Maluch ale pro běžného Poláka nebyl cenově snadno dostupným vozem. V roce 1973 musel průměrný Polák pracovat přesně 742 dny, aby si vůz mohl pořídit. Ve většině rodin proto koupě vozu předpokládala několik let usilovného šetření.

Právě levný ale není ani dnes - nový přijde v přepočtu na zhruba 130.000 korun a to stále pro běžnou polskou rodinu není snadno dostupná suma.

Autor:


Témata: Polsko, závod, Vtip


Hlavní zprávy

Další z rubriky

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.