VIDEO: Trubky z Kraslic se ohýbají s pomocí ledu. Hraje na ně i Laco Deczi

  9:27aktualizováno  9:27
Trubky, saxofony i tuby míří ze sedmitisícových západočeských Kraslic do celého světa. Na „plechy“ značky Amati hraje například jazzman slovenského původu Laco Deczi nebo izraelský saxofonista Albert Beger. Některé drobné mosazné či niklové díly se tvarují pod velkým tlakem a s pomocí ledu.

Výroba žesťových nástrojů v západočeských Kraslicích má za sebou tradicí několika stovek let. Už v 17. století zde začala výroba smyčcových nástrojů, dechové nástroje pak místní mistři vyrábějí od 18. století. Žesťové nástroje se odtud dodnes vyvážejí do desítek zemí světa. Vyhledávají je profesionálové i amatéři.

Fotogalerie

Firma Amati - Denak 80 procent své produkce vyváží. Své know-how si z mosazných, niklových i tombakových trubek a plíšků zdejší mistři vystříhali a vyohýbali během stovek let, dlouholetou tradici přitom nezlomilo ani několik válek a zhoubné období totality. Značka Amati přišla po 2. světové válce a v období komunismu se spojovala i s výrobou bicích nástrojů. Ty už dnes však nevyrábí.

Některé žesťové nástroje firma vyrábí tradičními metodami, jinde si vypomáhá moderními technologiemi. Třeba menší průměry trubek se ohýbají pomocí ledu. „Do dílce nalijeme vodu, zazátkujeme, dáme do mrazáku, necháme zmrazit na minus čtyřicet stupňů po dobu asi čtyř hodin. Potom nám tento led poslouží k tomu, že při ohybu nedochází k takové deformaci,“ vysvětlil technický ředitel Vladimír Havránek.

V další fázi se deformace slitinových dílů vyrovnává pomocí hydraulických forem. Díly se do nich uzavřou a „prohánějí“ se pod různě velkým tlakem olejem. Platí přitom pravidlo: čím menší díl, tím větší tlak je zapotřebí. V extrémním případě dosahuje až tří set atmosfér.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Staropramen od listopadu zdraží točené pivo. Roste cena chmele i energií

2. Čtyři tanky: Cisterna vjede zásobovacím tunelem a dostane se pod úroveň...

Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v...

Starbucksu se v západní Evropě nedaří, společnost prodá stovky provozoven

Kavárna Starbucks na letišti v americkém Los Angeles

Americká společnost Starbucks prodá své kavárny ve Francii a zemích Beneluxu dlouholetému partnerovi z Mexika, firmě...

Češi si připlatí i za další značku piva, ceny zvyší také Bernard

Stanislav Bernard

Rodinný pivovar Bernard z Humpolce od 29. října zdraží svá piva. Cenu sudového moku zvýší v průměru o 70 haléřů,...



Najdete na iDNES.cz