Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se rodí ještěrky. Oceloví pracanti z Čech brázdí sklady po celém světě

  13:27aktualizováno  13:27
Desítky tisíc kovových pomocníků z nápisem „Made in Czech Republic“ zvedá na svých mechanických pažích palety ve skladech mnoha zemí světa. Vysokozdvižné vozíky firmy Kion Stříbro se dodávají do celé Evropy, ale i do USA, Číny nebo Barmy. V západočeském závodě se ještěrky rodí týden.

Firma Kion Group vyrábí vysokozdvižné vozíky ve třech svých závodech v tuzemsku. Finální práce včetně montáže probíhají v Ostrově u Stříbra na Plzeňsku. Místními branami vyjedou do světa ročně tisíce ještěrek značky Linde. Slouží zejména ve skladech, v průmyslových nebo zemědělských firmách.

Fotogalerie

„Každý vozík je vlastně originál,“ tvrdí ředitel továrny Radek Čermák. Variací jsou tisíce. Vozík si zákazník nakombinuje podle přání z mnoha dílů. Například sedaček je 14 druhů, stožárů pro zvedání palet jsou tři druhy, ale mohou být různě dlouhé. Kromě toho mají klienti speciální požadavky. Někdo chce mít v ještěrce kamery, jiný zas odlišně řešené elektronické prvky...

„Na letošek máme v plánu vyrobit pět tisíc vysokozdvižných vozíků. V březnu jsme pokořili tisícovku. Denně vyrobíme dvacet čtyři kusů,“ říká Čermák. Kovoví pomocníci, jejichž základem jsou ocelové profily a další lakované díly svařené dohromady, slouží v mnoha zemích světa - s paletami pomáhají v celé Evropě, v USA, Číně či Barmě.

Většina ještěrek se umí pohybovat rychlostí 14 kilometrů za hodinu, někteří zákazníci však z bezpečnostních důvodů chtějí rychlost omezit.

Není svatba jako svatba

Výroba začíná opracováním ocelových profilů ve tvaru U, které jsou základem vozítek. Nařežou se, tryskami zbaví koroze a mastnot a následně se obrábějí na strojích CNC. V ochranné atmosféře se pak díly k sobě svařují. Podobně jako v lakovně mají tuto práci na starosti především roboti. Tam, kde jsou negativní úhly, musí ruku k dílu přiložit člověk.

Před tím, než se svařené díly dostanou do lakovny, se opět tryskají. Lakování provádí nejdříve stroje a potom dělníci v maskách a s dýchacími přístroji. Platí přitom přísný zákaz focení. „Stačí jiskra a byli bychom všichni překvapeni,“ vysvětlil Čermák.

Po nalakování se musí součásti vozíků vysušit a vypálit. Pak přichází montážní práce a s nimi „svatba“. Tímto slovem se v automobilové hantýrce označuje spojení několika důležitých celků. Svatba probíhá hned dvakrát: jednou se spojí kabina s podvozkem, podruhé vozík se stožárem, tedy částí, která zdvihá palety do výšky.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

Další rána pro CEFC, její čínská dcera nemá miliardy na splacení dluhopisů

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Společnost CEFC Shanghai International, která je dceřinou firmou čínské CEFC China Energy podnikající i v České...

Jsme připraveni se bránit, reaguje CEFC China na právní kroky J&T

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Společnost CEFC China uvedla, že odmítá pokus J&T o nepřátelské převzetí CEFC Europe a jejích aktiv v Česku. Je...

Česká krmiva Vafo pokročila s dobýváním Evropy. Kupují firmu ve Finsku

Zaměstnanec společnosti Brit právě vyprazdňuje kontejner s mletým masem, které...

Největší český výrobce krmiv pro psy a kočky, společnost Vafo, známá značkou Brit, posiluje na evropském trhu. Ve...

Najdete na iDNES.cz