Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se rodí ještěrky. Oceloví pracanti z Čech brázdí sklady po celém světě

  13:27aktualizováno  13:27
Desítky tisíc kovových pomocníků z nápisem „Made in Czech Republic“ zvedá na svých mechanických pažích palety ve skladech mnoha zemí světa. Vysokozdvižné vozíky firmy Kion Stříbro se dodávají do celé Evropy, ale i do USA, Číny nebo Barmy. V západočeském závodě se ještěrky rodí týden.

Firma Kion Group vyrábí vysokozdvižné vozíky ve třech svých závodech v tuzemsku. Finální práce včetně montáže probíhají v Ostrově u Stříbra na Plzeňsku. Místními branami vyjedou do světa ročně tisíce ještěrek značky Linde. Slouží zejména ve skladech, v průmyslových nebo zemědělských firmách.

Fotogalerie

„Každý vozík je vlastně originál,“ tvrdí ředitel továrny Radek Čermák. Variací jsou tisíce. Vozík si zákazník nakombinuje podle přání z mnoha dílů. Například sedaček je 14 druhů, stožárů pro zvedání palet jsou tři druhy, ale mohou být různě dlouhé. Kromě toho mají klienti speciální požadavky. Někdo chce mít v ještěrce kamery, jiný zas odlišně řešené elektronické prvky...

„Na letošek máme v plánu vyrobit pět tisíc vysokozdvižných vozíků. V březnu jsme pokořili tisícovku. Denně vyrobíme dvacet čtyři kusů,“ říká Čermák. Kovoví pomocníci, jejichž základem jsou ocelové profily a další lakované díly svařené dohromady, slouží v mnoha zemích světa - s paletami pomáhají v celé Evropě, v USA, Číně či Barmě.

Většina ještěrek se umí pohybovat rychlostí 14 kilometrů za hodinu, někteří zákazníci však z bezpečnostních důvodů chtějí rychlost omezit.

Není svatba jako svatba

Výroba začíná opracováním ocelových profilů ve tvaru U, které jsou základem vozítek. Nařežou se, tryskami zbaví koroze a mastnot a následně se obrábějí na strojích CNC. V ochranné atmosféře se pak díly k sobě svařují. Podobně jako v lakovně mají tuto práci na starosti především roboti. Tam, kde jsou negativní úhly, musí ruku k dílu přiložit člověk.

Před tím, než se svařené díly dostanou do lakovny, se opět tryskají. Lakování provádí nejdříve stroje a potom dělníci v maskách a s dýchacími přístroji. Platí přitom přísný zákaz focení. „Stačí jiskra a byli bychom všichni překvapeni,“ vysvětlil Čermák.

Po nalakování se musí součásti vozíků vysušit a vypálit. Pak přichází montážní práce a s nimi „svatba“. Tímto slovem se v automobilové hantýrce označuje spojení několika důležitých celků. Svatba probíhá hned dvakrát: jednou se spojí kabina s podvozkem, podruhé vozík se stožárem, tedy částí, která zdvihá palety do výšky.

Autoři: ,



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Kdo zachrání chřadnoucí Vítkovice? Firma hledá nového investora

Vítkovice Steel se začalo dařit, což se projevilo v nových investicích. (24....

Společnost Vítkovice Heavy Machinery (VHM) ze skupiny Vítkovice Machinery Group ostravského podnikatele Jana Světlíka...

ČEZ si dělá, co chce. Zástupce malých Šnobr vytáhl proti státnímu molochu

Z domů na okraji Týna nad Vltavou jsou chladicí věže nepřehlédnutelné. Snímek...

Stát jako hlavní akcionář rezignoval na to, co se ve firmě děje, říká investor Michal Šnobr. Vedení polostátního...

Číňané chtějí převzít oděvní řetězec C&A, tvrdí německý týdeník

Nová prodejna

Majitelé evropského oděvního řetězce C&A, který působí rovněž v České republice, plánují prodej podniku do čínských...

Najdete na iDNES.cz