Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sochou Kafky se nechlubíme. Dělat umění v byznysu škodí, říká výrobce

  15:02aktualizováno  15:02
Čtyřicetitunová hlava Franze Kafky u pražského magistrátu sklízí ve světě obdiv. Její výrobce, pražská firma Deimos, se však drží v pozadí. Blyštivým dílem s programovatelnou choreografií podle zadání umělce Davida Černého se záměrně nechlubí.

Hlavu slavného spisovatele vyrobila a rozhýbala společnost Deimos, která se zabývá automatizací a robotizací továren. V posledních letech silně roste, automatizace je trend, který nemůže ignorovat stále více průmyslových firem.

Kafkova hlava, kterou obdivují turisté i umělci z celého světa, nicméně žádné komerční zakázky firmě nepřihrála. „To, že umíte udělat super hlavu, vám robotickou linku nepostaví. Snažíme se to dokonce v marketingu potlačovat. Když budeme vypadat jako umělci, nikdo nám neuvěří, že umíme udělat linku, na které jezdí Jaguary a Porsche,“ říká Vladislav Němec, ředitel společnosti Deimos, která žije zejména z modernizace výroby automobilek a jejich subdodavatelů.

Pohyblivá hlava Franze Kafky stojí před pražským obchodním centrem Quadrio od roku 2014. Autorem je David Černý, který vymýšlí stále nové choreografie sochy, řízené počítačem. Podobně jako ostatní díla Černého, i tato socha je majetkem soukromé firmy. Hlava Kafky patří realitní společnosti CPI, která vlastní Quadrio.

Fotogalerie

Hlava z nerezového masivu se čtyřiceti dvěma pohyblivými patry a stejným počtem motorů váží 39 tun. Během vývoje se však musela o patnáct tun odlehčovat kvůli podzemním garážím, prozradil šéf Deimos.

„Kolik stála, nemůžu prozradit. Ale můžu dodat, že to realizujeme spíš jako naši zájmovou činnost na úrovni realizačních nákladů. Je to věc, která nás baví,“ říká Němec. Podle některých zdrojů stála ocelová masa těžkého nerezového kovu až 30 milionů korun.

Firma sochu každých čtrnáct dní servisuje. Součástí pravidelné údržby je především promazání mechanismů v každé pohyblivé části. Ta nejtěžší má téměř půl tuny. Jednou za rok se provede větší oprava hlavy. Od okamžiku, kdy byl návrh hotový na papíře, její trvala realizace a instalace zabrala rok.

Motory, které proměňují výraz Kafky v rozmanitých grimasách, dodával Siemens. Zastavují se vždy v deset hodin večer kvůli nočnímu klidu.

Podle Němce není tato posmrtná Kafkova proměna (slovy Černého metalmorphosis) tak energeticky náročná, jak by se mohlo zdát. „Všechny motory jsou doplněny o rekuperační jednotku. Čtyřicet procent energie se vrací zpět do okruhu. Energetický odběr sochy je až překvapivě malý na to, jak velkým tělesem točíme,“ říká.

S Davidem Černým firma dál spolupracuje. Poprvé to bylo v rámci projektu Entropa, kontroverzní plastiky v Bruselu, která ukazovala národní stereotypy. Deimos na sochu dodával některé pohyblivé díly. Dalším dílem je pohyblivá hlava, podobná té Kafkově, která stojí ve městě Charlotte v americkém státě Severní Karolína. Na rozdíl od té pražské však tvář nezobrazuje konkrétního člověka, je dvakrát menší a jednodušší. Slouží však zároveň jako fontána.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Najdete na iDNES.cz