Sochou Kafky se nechlubíme. Dělat umění v byznysu škodí, říká výrobce

  15:02aktualizováno  15:02
Čtyřicetitunová hlava Franze Kafky u pražského magistrátu sklízí ve světě obdiv. Její výrobce, pražská firma Deimos, se však drží v pozadí. Blyštivým dílem s programovatelnou choreografií podle zadání umělce Davida Černého se záměrně nechlubí.

Hlavu slavného spisovatele vyrobila a rozhýbala společnost Deimos, která se zabývá automatizací a robotizací továren. V posledních letech silně roste, automatizace je trend, který nemůže ignorovat stále více průmyslových firem.

Kafkova hlava, kterou obdivují turisté i umělci z celého světa, nicméně žádné komerční zakázky firmě nepřihrála. „To, že umíte udělat super hlavu, vám robotickou linku nepostaví. Snažíme se to dokonce v marketingu potlačovat. Když budeme vypadat jako umělci, nikdo nám neuvěří, že umíme udělat linku, na které jezdí Jaguary a Porsche,“ říká Vladislav Němec, ředitel společnosti Deimos, která žije zejména z modernizace výroby automobilek a jejich subdodavatelů.

Pohyblivá hlava Franze Kafky stojí před pražským obchodním centrem Quadrio od roku 2014. Autorem je David Černý, který vymýšlí stále nové choreografie sochy, řízené počítačem. Podobně jako ostatní díla Černého, i tato socha je majetkem soukromé firmy. Hlava Kafky patří realitní společnosti CPI, která vlastní Quadrio.

Fotogalerie

Hlava z nerezového masivu se čtyřiceti dvěma pohyblivými patry a stejným počtem motorů váží 39 tun. Během vývoje se však musela o patnáct tun odlehčovat kvůli podzemním garážím, prozradil šéf Deimos.

„Kolik stála, nemůžu prozradit. Ale můžu dodat, že to realizujeme spíš jako naši zájmovou činnost na úrovni realizačních nákladů. Je to věc, která nás baví,“ říká Němec. Podle některých zdrojů stála ocelová masa těžkého nerezového kovu až 30 milionů korun.

Firma sochu každých čtrnáct dní servisuje. Součástí pravidelné údržby je především promazání mechanismů v každé pohyblivé části. Ta nejtěžší má téměř půl tuny. Jednou za rok se provede větší oprava hlavy. Od okamžiku, kdy byl návrh hotový na papíře, její trvala realizace a instalace zabrala rok.

Motory, které proměňují výraz Kafky v rozmanitých grimasách, dodával Siemens. Zastavují se vždy v deset hodin večer kvůli nočnímu klidu.

Podle Němce není tato posmrtná Kafkova proměna (slovy Černého metalmorphosis) tak energeticky náročná, jak by se mohlo zdát. „Všechny motory jsou doplněny o rekuperační jednotku. Čtyřicet procent energie se vrací zpět do okruhu. Energetický odběr sochy je až překvapivě malý na to, jak velkým tělesem točíme,“ říká.

S Davidem Černým firma dál spolupracuje. Poprvé to bylo v rámci projektu Entropa, kontroverzní plastiky v Bruselu, která ukazovala národní stereotypy. Deimos na sochu dodával některé pohyblivé díly. Dalším dílem je pohyblivá hlava, podobná té Kafkově, která stojí ve městě Charlotte v americkém státě Severní Karolína. Na rozdíl od té pražské však tvář nezobrazuje konkrétního člověka, je dvakrát menší a jednodušší. Slouží však zároveň jako fontána.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....



Najdete na iDNES.cz