Jedna sedačka, žádné rádio. Výrobce elektrododávek bez příkras roste

  1:00aktualizováno  1:00
Společnost StreetScooter, která vyrábí elektrické dodávky pro německou poštu, má velké plány. Chce se stát lídrem trhu v zelené logistice, dodávat užitkové vozy na baterky i dalším dopravcům a zvýšit produkci až na sto tisíc vozů ročně. Aby mohla konkurovat zavedeným výrobcům, osekává výbavu na minimum. O nasazení poštovních elektroaut přitom uvažují také tuzemští přepravci.

Dodávky StreetScooter vyrábí zatím v závodě v německých Cáchách, firma ale hledá další lokality po celém Německu | foto: StreetScooter

Když loni ukázala firma StreetScooter svoji elektrickou dodávku pro německou poštu na veletrhu v Hannoveru, šéf Volkswagenu Matthias Müller prohlásil, že je z ní „otráven až do morku kostí“. Důvod byl prostý: dříve jezdila německá pošta s dodávkami od Volkswagenu, nyní je však nahrazuje elektrododávkami vlastní výroby. „Ptám se sám sebe, proč Deutsche Post na vývoji nespolupracovala s námi,“ podivoval se loni Müller.

Pošta se totiž rozhodla namísto spolupráce s velkými výrobci koupit malou firmu StreetScooter, která vyvinula jednoduchou dodávku na baterie. Ještě loni přitom StreetScooter, patřící teď do skupiny Deutsche Post DHL Group, vyráběl dodávky jen pro svého majitele. Dnes může Volkswagen, stejně jako jiné automobilky, jen litovat, že zakázku na tisícovky dodávek nezískal sám. Nový dodavatel už se chystá do boje o zákazníky.

StreetScooter nedávno oznámil, že svoji jednoduchou dodávku začne nabízet i jiným zákazníkům než jen Deutsche Post a dalším firmám v koncernu, například poštovní a logistické konkurenci DHL. V prohlášení firma dále uvedla, že k závodu v německých Cáchách přibude ještě další továrna v Severním Porýní-Vestfálsku, aby mohla zvýšit roční produkci na dvacet tisíc dodávek. Letos jich přitom firma vyrobí dva a půl tisíce.

„Chceme být lídrem trhu v zelené logistice,“ říká Jürgen Gerdes, člen představenstva Deutsche Post DHL Group. Firma se podle něj chystá rozšířit svoji modelovou řadu. „Máme jediný cíl. Aby dodávka na baterie nestála víc než klasická,“ uvedl loni na podzim na setkání s novináři ředitel rozvoje obchodu StreetScooteru Win Neidlinger.

Malá firma s velkými plány

To se však zatím firmě nedaří. I když je otázkou, jakou marži si k oznámenému ceníku pro externí zákazníky přirazila. Nejlevnější dodávka Work Pure vyjde na zhruba 32 tisíc eur (zhruba 850 tisíc korun). To je přibližně stejná cena, za jakou lze sehnat nejlevnější dodávky s elektrickým pohonem na českém trhu – Nissan e-NV200 vyjde na 880 tisíc.

Fotogalerie

Firma má se svými dodávkami velké plány: v rozhovoru pro Rheinische Post Gerdes uvedl, že si dokáže představit roční produkci až sto tisíc vozidel. K dodávkám, určeným hlavně pro přepravu balíků, mají přibýt další auta, například na drobnou zimní údržbu. V nabídce firmy jsou i poštovní skútry a elektrické tříkolky.

Poštovní a zasilatelské firmy jsou přitom pro výrobce elektrododávek ideálními zákazníky. Po městech jezdí na velmi krátké vzdálenosti, často za den najezdí jen desítky kilometrů. Jízda na baterii je efektivnější, především díky častým rozjezdům a zastavování.

„Je to dobrý příklad start-upu, který povzbuzuje v oboru konkurence a tlačí na zavedené výrobce,“ řekl letos agentuře Bloomberg o StreetScooteru šéf Centra managementu v automobilovém průmyslu univerzity v Bergisch Gladbachu Setfan Bratzel.

Užitek bez příkras

Pokud jde o výbavu, StreetScooter je jakýmsi „holobytem na kolech“. Snaží se po vzoru jiných úspěšných firem zaměřit na produkty „bez příkras“, které zákazníci beztak často nevyužívají, a osekáním výbavy maximálně snížit cenu.

V dodávce je tak jen jedna sedačka, místo pro spolujezdce nahradila přihrádka pro balíky, které vozy nejčastěji rozvážejí. Díky tomu, že do vývoje byli zapojeni samotní pošťáci, je nákladní prostor využitý pro jejich potřebu lépe než u jiných dodávek. Auto nemá klimatizaci ani rádio.

Firma však přece jen u nových modelů výbavu částečně vylepšila: loni představené auto má například vyhřívanou sedačku nebo parkovací kameru.

Na podzimní prezentaci StreetScooter uvedla, že výroba elektrododávek se dostala do zisku po 2 500 vyrobených vozech. To je velký kontrast proti jiným výrobcům elektromobilů.

O elektrododávkách přemýšlí i české pobočky nadnárodních logistických firem v Česku včetně PPL, DPD nebo Geis. Některé už je dokonce testují (psali jsme zde). Česká pošta už na elektrododávky vypsala soutěž.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Místo dárků výpovědi. Jak uživíme rodiny, bojí se teď zaměstnanci GM

Zaměstnanci továrny GM v kanadské Oshawě.

Necelý měsíc před Vánocemi se musí tisíce lidí ve Spojených státech a Kanadě namísto shánění dárků strachovat o vlastní...

Vánoční dárky v ohrožení. Německá distribuční centra Amazonu stávkují

Distribuční centrum Amazonu v německém Rheinbergu.

Teď by se hodil Santa Claus s rychlým spřežením sobů. Zaměstnanci dvou německých distribučních center internetového...

Stát dostane zpět dvě miliardy, rozhodl soud v kauze CS Fondů

Soud (ilustrační foto)

Před šesti lety musela Česká republika zaplatit společnosti Akro jako odškodné dvě miliardy korun. Ty teď po rozhodnutí...

Najdete na iDNES.cz