Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jedna sedačka, žádné rádio. Výrobce elektrododávek bez příkras roste

  1:00aktualizováno  1:00
Společnost StreetScooter, která vyrábí elektrické dodávky pro německou poštu, má velké plány. Chce se stát lídrem trhu v zelené logistice, dodávat užitkové vozy na baterky i dalším dopravcům a zvýšit produkci až na sto tisíc vozů ročně. Aby mohla konkurovat zavedeným výrobcům, osekává výbavu na minimum. O nasazení poštovních elektroaut přitom uvažují také tuzemští přepravci.

Dodávky StreetScooter vyrábí zatím v závodě v německých Cáchách, firma ale hledá další lokality po celém Německu | foto: StreetScooter

Když loni ukázala firma StreetScooter svoji elektrickou dodávku pro německou poštu na veletrhu v Hannoveru, šéf Volkswagenu Matthias Müller prohlásil, že je z ní „otráven až do morku kostí“. Důvod byl prostý: dříve jezdila německá pošta s dodávkami od Volkswagenu, nyní je však nahrazuje elektrododávkami vlastní výroby. „Ptám se sám sebe, proč Deutsche Post na vývoji nespolupracovala s námi,“ podivoval se loni Müller.

Pošta se totiž rozhodla namísto spolupráce s velkými výrobci koupit malou firmu StreetScooter, která vyvinula jednoduchou dodávku na baterie. Ještě loni přitom StreetScooter, patřící teď do skupiny Deutsche Post DHL Group, vyráběl dodávky jen pro svého majitele. Dnes může Volkswagen, stejně jako jiné automobilky, jen litovat, že zakázku na tisícovky dodávek nezískal sám. Nový dodavatel už se chystá do boje o zákazníky.

StreetScooter nedávno oznámil, že svoji jednoduchou dodávku začne nabízet i jiným zákazníkům než jen Deutsche Post a dalším firmám v koncernu, například poštovní a logistické konkurenci DHL. V prohlášení firma dále uvedla, že k závodu v německých Cáchách přibude ještě další továrna v Severním Porýní-Vestfálsku, aby mohla zvýšit roční produkci na dvacet tisíc dodávek. Letos jich přitom firma vyrobí dva a půl tisíce.

„Chceme být lídrem trhu v zelené logistice,“ říká Jürgen Gerdes, člen představenstva Deutsche Post DHL Group. Firma se podle něj chystá rozšířit svoji modelovou řadu. „Máme jediný cíl. Aby dodávka na baterie nestála víc než klasická,“ uvedl loni na podzim na setkání s novináři ředitel rozvoje obchodu StreetScooteru Win Neidlinger.

Malá firma s velkými plány

To se však zatím firmě nedaří. I když je otázkou, jakou marži si k oznámenému ceníku pro externí zákazníky přirazila. Nejlevnější dodávka Work Pure vyjde na zhruba 32 tisíc eur (zhruba 850 tisíc korun). To je přibližně stejná cena, za jakou lze sehnat nejlevnější dodávky s elektrickým pohonem na českém trhu – Nissan e-NV200 vyjde na 880 tisíc.

Fotogalerie

Firma má se svými dodávkami velké plány: v rozhovoru pro Rheinische Post Gerdes uvedl, že si dokáže představit roční produkci až sto tisíc vozidel. K dodávkám, určeným hlavně pro přepravu balíků, mají přibýt další auta, například na drobnou zimní údržbu. V nabídce firmy jsou i poštovní skútry a elektrické tříkolky.

Poštovní a zasilatelské firmy jsou přitom pro výrobce elektrododávek ideálními zákazníky. Po městech jezdí na velmi krátké vzdálenosti, často za den najezdí jen desítky kilometrů. Jízda na baterii je efektivnější, především díky častým rozjezdům a zastavování.

„Je to dobrý příklad start-upu, který povzbuzuje v oboru konkurence a tlačí na zavedené výrobce,“ řekl letos agentuře Bloomberg o StreetScooteru šéf Centra managementu v automobilovém průmyslu univerzity v Bergisch Gladbachu Setfan Bratzel.

Užitek bez příkras

Pokud jde o výbavu, StreetScooter je jakýmsi „holobytem na kolech“. Snaží se po vzoru jiných úspěšných firem zaměřit na produkty „bez příkras“, které zákazníci beztak často nevyužívají, a osekáním výbavy maximálně snížit cenu.

V dodávce je tak jen jedna sedačka, místo pro spolujezdce nahradila přihrádka pro balíky, které vozy nejčastěji rozvážejí. Díky tomu, že do vývoje byli zapojeni samotní pošťáci, je nákladní prostor využitý pro jejich potřebu lépe než u jiných dodávek. Auto nemá klimatizaci ani rádio.

Firma však přece jen u nových modelů výbavu částečně vylepšila: loni představené auto má například vyhřívanou sedačku nebo parkovací kameru.

Na podzimní prezentaci StreetScooter uvedla, že výroba elektrododávek se dostala do zisku po 2 500 vyrobených vozech. To je velký kontrast proti jiným výrobcům elektromobilů.

O elektrododávkách přemýšlí i české pobočky nadnárodních logistických firem v Česku včetně PPL, DPD nebo Geis. Některé už je dokonce testují (psali jsme zde). Česká pošta už na elektrododávky vypsala soutěž.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.
Prazdroj mění ředitele. Liversage řídil pivovary v Ghaně či Svazijsku

Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje je od čtvrtka Grant Liversage. V pivovarnictví začal sbírat zkušenosti v roce 1997 v Jižní Africe. V nejvyšší...  celý článek

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.
Továrník Šlemr má blíž k ovládnutí textilky Pegas. Podíl prodá lucemburský fond

Investiční kancelář R2G, kterou založil bývalý podnikatel v gumárenství Oldřich Šlemr, nejspíš získá další významný podíl ve znojemské textilce Pegas...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Zakázka na přehrady padá. Český Liglass nezaplatil Kyrgyzstánu stamiliony

Kyrgyzská vláda chce ukončit smlouvu s českou společností Liglass Trading CZ, která měla v Kyrgyzstánu převzít výstavbu vodních elektráren, píšou tamní média....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.