Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mana z Čech putuje do vesmíru. Letos se začne vyrábět v USA

  16:03aktualizováno  16:03
Prášek a nápoj Mana českého výrobce Heaven Labs slibuje, že dokáže zcela nahradit běžnou stravu. Společnosti se během dvou let podařilo vybudovat stabilní síť zákazníků a ještě letos chce rozjet výrobu v USA.

Oprýskaný průmyslový areál mezi paneláky v pražské Uhříněvsi neskrývá autodílnu, ale prostorný open space s kytarou, gaučem, herní konzolí, tedy pracoviště typické pro technologické start-upy pokoušející se prorazit s dosud neexistujícím produktem. Společnost Heaven Labs, která zde sídlí, se sice také označuje za start-up, jejím oborem však nejsou nové technologie, ale překvapivě potravinářství.

Zakladatel Jakub Krejčík se společníky chemikem Markem Humplem a marketérem Grigorim Vyatkinem přivedli před dvěma lety na trh jídlo v prášku nazvané po biblickém pokrmu Mana.

S produktem, který podle Krejčíka obsahuje veškeré látky, jež tělo potřebuje, a naopak neobsahuje ty, které mu jsou k ničemu nebo dokonce škodí, se dokonale trefili do ducha doby. Vždyť stále více spotřebitelů hledá alternativu vůči velkoprůmyslové produkci potravin ve veganství, raw, bezlepku a řadě dalších stravovacích trendech.

Porce Many se svou slano-sladkou chutí je podle výrobců úplnou náhradou jednoho denního jídla. „Manu jsme koncipovali na stoprocentní režim, jsme zde jediní s produktem tohoto typu,“ vysvětluje Krajčík.

Fotogalerie

Výsledkem je, že Heaven Labs loni zdvojnásobili obrat na 51 milionů korun a ještě letos chtějí odstartovat výrobu i v Kalifornii na západním pobřeží USA. „V Americe žije moje sestřenice, která nám s tím pomáhá. V polovině loňského roku jsme tam založili firmu a letos bychom chtěli začít vyrábět,“ vysvětluje Krejčík.

Dnes se většina produkce Heaven Labs prodává v Česku, zhruba třetina směřuje do ostatních evropských zemí. Prodej probíhá výhradně on-line, s kamennými obchody firma nepočítá.

Expanze za oceán je odpovědí na poptávku tamních fandů, kteří se o Maně doslechli a na uhříněveskou společnost se začali obracet s dotazy, zda je možné produkt na americkém trhu koupit. Jelikož část surovin pro výrobu pochází z Kanady, je podle Krejčíka jednodušším řešením vyrábět přímo ve Spojených státech než konečný produkt z Evropy vyvážet na americký kontinent zpět.

Celkem plánuje Heaven Labs letos investovat do výroby zhruba 3,5 milionu korun. Vedle USA je v plánu i produkce ve Španělsku. Podobě jako u americké expanze, ani zde nejde o promyšlenou exportní strategii, ale spíše o využití aktuálně se nabízející příležitosti.

„Do Španělska se přestěhoval jeden můj známý a projevil zájem se o to postarat,“ vysvětluje Krejčík.

Celá firma totiž funguje na principu jakési fanouškovské komunity, s níž jsou zákazníci i zaměstnanci úzce spjatí. Od samého počátku růst firmy zajišťovaly přímo tržby z prodeje, a trojice spolumajitelů si tak vystačila zhruba s osmdesáti tisíci startovního kapitálu, bez bankovních úvěrů i cizích investorů. Většina z dvacítky zaměstnanců firmy jsou zároveň i konzumenti Many.

Mana se bude testovat při podvodní simulaci vesmírného letu

Takzvané funkční potraviny se poprvé objevily s vesmírným výzkumem v padesátých letech. I Mana se tak podílí třeba na českém projektu Hydronaut, který simuluje lety do vesmíru pobytem pod vodou a v letošním roce by měl přejít do ostré fáze. Autor projektu Matyáš Šanda plánuje během pobytu v podvodní laboratoři stravovat se aspoň nějakou dobu výhradně Manou. „V rámci experimentů budu jíst Manu minimálně týden, nejspíš ale i delší dobu,“ říká Šanda.

Opravdový boom funkčních potravin, nebo také potravin 2.0, však odstartoval před čtyřmi lety právě v USA v souvislosti s produktem Soylent softwarového inženýra Roberta Rhineharta. Ten si hlavně zaměstnanci předních technologických gigantů z kalifornského Silicon Valley velmi rychle oblíbili.
I když amerického výrobce považuje Krejčík spíš za partnera než za konkurenci, start na tamním trhu by Maně mohl usnadnit nezdar Soylentu v loňském roce. Po extrémně úspěšném roce 2015 musel loni Soylent stáhnout z prodeje některé novinky poté, co část zákazníků postihly nevolnosti.

Kritici funkčním potravinám vesměs vyčítají nejasný vliv na zdraví při dlouhodobém užívání. Často zmiňovaným argumentem také bývá, že se u nich vytrácí společenská funkce spojená s konzumací jídla. Když třeba letos německý server Gründerszene.de testoval dostupné produkty, komplikovaly autorce práci právě večeře a další společenské události domluvené s přáteli.

„Naštvali jsme spoustu řízkařů,“ říká Krejčík s tím, že si firma musela projít kontrolami všech možných úřadů. Ty ale žádná pochybení ani závadnost nenašly. Podle něj si navíc každý zákazník může zvolit, jakým způsobem a kdy chce Manu konzumovat. Nikdo zákazníky nenutí, aby se živili výhradně jí.

„Pokud má někdo problém se snídaní nebo intenzivně pracuje na projektu, který mu nedovolí jít si sednout na hodinu do restaurace, tomu můžeme vytrhnout trn z paty,“ dodal Krejčík.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Milionový byznys ze sklepa. Chipsy z hrachu za dva roky dobyly řetězce

Spoluzakladatelé ostravské firmy Yes Chips Martin Mondek (vlevo) a Ondřej Kocur...

Češi znají jen hrachovku a čočku nakyselo, říká s nadsázkou Ostravan Martin Mondek. Před dvěma lety proto zažehl v...

Tesco vyvíjí novou značku. Cenově se chce vyrovnat Lidlu

(Ilustrační snímek)

Skupina Tesco chce vyvinout samostatnou značku, díky které by se svými cenami přiblížila velkým konkurentům, jaké...

Pro pojistku a zároveň do kavárny. Pojišťovna Direct má nový koncept

Pojištění u kávy. Direct otevřel nový koncept, který kombinuje pojišťovnu s...

Kavárna s dětským koutkem a zároveň pojišťovna. Společnost Direct přišla s novým konceptem, který chce zákazníky zlákat...

Najdete na iDNES.cz