V botách mu byl hic, tak je propíchl nožem. Teď na nich vydělává miliardy

  16:00aktualizováno  16:00
Světoznámý výrobce obuvi Geox, vlastněný italským podnikatelem Polegatim, vydělává miliardy a na burze se mu znovu daří. Přitom ze začátku o jeho „děravé“ podrážky zájem neměla ani jedna ze značkových firem v oboru. Dnes jeho boty nosí i papež.

V Česku má Geox šestnáct obchodů, dosud zde prodal 140 tisíc párů bot. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Víno a boty obvykle nenajdete v prodejně vedle sebe. S výjimkou obchodů Geox. Původem vinař, dnes velký italský výrobce obuvi Mario Moretti Polegato zákazníkům nabízí produkty z rodinné vinice Villa Sandi přímo v obuvnických prodejnách.

„Do obchodů i v Praze jsme dali lahve Prosecco do vánočních výloh, abychom naše víno zviditelnili,“ říká třiašedesátiletý italský podnikatel. V Česku má Geox šestnáct obchodů, dosud zde prodal 140 tisíc párů bot.

Polegato pochází z vinařské rodiny z Trevisa na severu Itálie, vystudoval zemědělství se zaměřením na vinařství a jeho profesní dráha měla navázat na předešlé tři generace pěstitelů vína. Jenže nakonec bylo všechno jinak.

Když se šel v roce 1994 na návštěvě v Nevadě, kde propagoval na obchodní konferenci rodinný vinařský podnik, projít do pouště, bylo mu ve starých botách s gumovou podrážkou horko. Udělal do nich proto zespodu svým švýcarským armádním nožíkem dírky. A ulevilo se mu.

Myšlenku po návratu do Itálie dál rozvíjel. Využil k tomu malou obuvnickou společnost, která patřila jeho rodině. Technologii výroby prodyšných gumových podešví zdokonalil a nechal si ji patentovat.

Sám Polegato by si prý jiné boty na nohy nevzal. „Respektuji je, ale není to nic pro mě. Jsem zvyklý mít nohy stále v suchu,“ říká, aby upozornil na to, že na prodyšnosti firma staví svou odlišnost.

Dírky v podrážce jsou vyplněny speciální vodotěsnou membránou, která propouští páru a vlhkost ven, ale ne dovnitř. Využil k tomu zkušeností NASA, která vyvinula membránu pro výrobu skafandrů.

Známé obuvní značky zájem neměly

Vynález nabídl největším firmám v oboru. Obešel Adidas, Nike, Pumu, ale všude ho odmítli. V roce 1995 se proto do výroby pustil sám a založil Geox. „Geo je od italského slova země a x představuje technologie. Název nese poselství, že každý z nás by měl chodit po zemi bez bot, ale to není možné, snažíme se tomu pocitu přiblížit,“ říká.

Dnes prodává 20 milionů párů obuvi ročně. V roce 2004 firma vstoupila na milánskou burzu, umístila tam 29 procent akcií. Od té doby z dvou a půl násobila obrat, ale v roce 2008 se růst zastavil, poslední dva roky měla dokonce ztrátu. Tržní hodnota společnosti přesto přesahuje miliardu eur.

„Provedli jsme kompletní restrukturalizaci, teď se vracíme k růstu,“ ujišťuje Polegato investory. V první půlce roku Geox utržil v přepočtu 11,5 miliardy korun a byl třicet milionů v zisku.

Polegato vlastní 71 procent akcií Geoxu, a to prostřednictvím holdingu Lir. Ten v roce 2009 koupil jinou italskou obuvnickou značku - sportovní Diadoru, jejímž šéfem je Polegatův syn Enrico.

Geox vyrábí v Rumunsku, Číně, Indonésii, Brazílii i v Jižní Koreji, zaměstnává třicet tisíc lidí. Staví ale na tom, že značka je italská. „Mimo Itálii děláme jen kompletaci obuvi,“ říká Polegato. Boty firma dodává i papeži. „Benedikt měl tradiční barvu - červenou. Papež František ale chodí v černých botách,“ podotýká.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Trump ulevil od cel holítkům Gillette, už dřív podpořil jejího konkurenta

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Společnosti Procter & Gamble, mateřské firmě Gillette, se v úterý dostalo pomoci od administrativy amerického...

Říkali nám, že e-shop s kytarami je hloupost, tvrdí největší prodejce

„Lidé nám říkali, že prodávat hudební nástroje přes internet je hloupost. Jeli...

Jedna kytara muzikantům nestačí, říká spolumajitel e-shopu Kytary.cz Vladimír Myslík. Největší prodejce v Česku, který...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...



Najdete na iDNES.cz