V Česku má Geox šestnáct obchodů, dosud zde prodal 140 tisíc párů bot.

V Česku má Geox šestnáct obchodů, dosud zde prodal 140 tisíc párů bot. | foto: Dan Materna, MAFRA

V botách mu byl hic, tak je propíchl nožem. Teď na nich vydělává miliardy

  • 86
Světoznámý výrobce obuvi Geox, vlastněný italským podnikatelem Polegatim, vydělává miliardy a na burze se mu znovu daří. Přitom ze začátku o jeho „děravé“ podrážky zájem neměla ani jedna ze značkových firem v oboru. Dnes jeho boty nosí i papež.

Víno a boty obvykle nenajdete v prodejně vedle sebe. S výjimkou obchodů Geox. Původem vinař, dnes velký italský výrobce obuvi Mario Moretti Polegato zákazníkům nabízí produkty z rodinné vinice Villa Sandi přímo v obuvnických prodejnách.

„Do obchodů i v Praze jsme dali lahve Prosecco do vánočních výloh, abychom naše víno zviditelnili,“ říká třiašedesátiletý italský podnikatel. V Česku má Geox šestnáct obchodů, dosud zde prodal 140 tisíc párů bot.

Polegato pochází z vinařské rodiny z Trevisa na severu Itálie, vystudoval zemědělství se zaměřením na vinařství a jeho profesní dráha měla navázat na předešlé tři generace pěstitelů vína. Jenže nakonec bylo všechno jinak.

Když se šel v roce 1994 na návštěvě v Nevadě, kde propagoval na obchodní konferenci rodinný vinařský podnik, projít do pouště, bylo mu ve starých botách s gumovou podrážkou horko. Udělal do nich proto zespodu svým švýcarským armádním nožíkem dírky. A ulevilo se mu.

Myšlenku po návratu do Itálie dál rozvíjel. Využil k tomu malou obuvnickou společnost, která patřila jeho rodině. Technologii výroby prodyšných gumových podešví zdokonalil a nechal si ji patentovat.

Sám Polegato by si prý jiné boty na nohy nevzal. „Respektuji je, ale není to nic pro mě. Jsem zvyklý mít nohy stále v suchu,“ říká, aby upozornil na to, že na prodyšnosti firma staví svou odlišnost.

Dírky v podrážce jsou vyplněny speciální vodotěsnou membránou, která propouští páru a vlhkost ven, ale ne dovnitř. Využil k tomu zkušeností NASA, která vyvinula membránu pro výrobu skafandrů.

Známé obuvní značky zájem neměly

Vynález nabídl největším firmám v oboru. Obešel Adidas, Nike, Pumu, ale všude ho odmítli. V roce 1995 se proto do výroby pustil sám a založil Geox. „Geo je od italského slova země a x představuje technologie. Název nese poselství, že každý z nás by měl chodit po zemi bez bot, ale to není možné, snažíme se tomu pocitu přiblížit,“ říká.

Dnes prodává 20 milionů párů obuvi ročně. V roce 2004 firma vstoupila na milánskou burzu, umístila tam 29 procent akcií. Od té doby z dvou a půl násobila obrat, ale v roce 2008 se růst zastavil, poslední dva roky měla dokonce ztrátu. Tržní hodnota společnosti přesto přesahuje miliardu eur.

„Provedli jsme kompletní restrukturalizaci, teď se vracíme k růstu,“ ujišťuje Polegato investory. V první půlce roku Geox utržil v přepočtu 11,5 miliardy korun a byl třicet milionů v zisku.

Polegato vlastní 71 procent akcií Geoxu, a to prostřednictvím holdingu Lir. Ten v roce 2009 koupil jinou italskou obuvnickou značku - sportovní Diadoru, jejímž šéfem je Polegatův syn Enrico.

Geox vyrábí v Rumunsku, Číně, Indonésii, Brazílii i v Jižní Koreji, zaměstnává třicet tisíc lidí. Staví ale na tom, že značka je italská. „Mimo Itálii děláme jen kompletaci obuvi,“ říká Polegato. Boty firma dodává i papeži. „Benedikt měl tradiční barvu - červenou. Papež František ale chodí v černých botách,“ podotýká.