Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce válčí o majolku, vadí mu televizní reklama

  3:06aktualizováno  3:06
Mezi dvěma výrobci majonéz se kvůli televizní reklamě rozhoří kuriózní souboj o jméno Majolka. Výrobce majonézy Hellmann's, nadnárodní společnost Unilever, spustil reklamu, v níž se hovoří o majolce. Podle české společnosti Alima značková potravina, která vlastní ochrannou známku Majolka, to však nesmí dělat.

Majonéza Hellmann's není majolka. Firma Alima tvrdí, že název Majolka patří jen jí, a proto nyní protestuje proti televizní reklamě.

Skutečná majolka je podle ní jediná – a to ta její. Právníci české firmy chtějí zabránit tomu, co se stalo jiným úspěšným značkám – zlidovění značky a jejímu beztrestnému převzetí jinými výrobci, k čemuž došlo například u luxu.

Česká majolka

Majolka byla první průmyslově vyráběnou majonézou v Československu. Výroba začala v roce 1957 a před revolucí spadala pod Pražské drůbežářské závody Libuš. Vlastníkem značky po roce dvaadevadesát byla benešovská společnost Boneco, poté Alima značková potravina, a. s., a loni přešla na kyperskou Lonisico Enterprises. Za firmou Alima vyrábějící majolku stojí rodina Tomanova a právník Ivan Kozel.

"Ve věci kampaně zasahující do práv k ochranné známce Majolka jsou již podnikány příslušné právní kroky směřující k nápravě," sdělil MF DNES advokát Petr Bokotej, který výrobce zastupuje. Jaké přesně, však zatím advokát sdělit nechtěl.

Společnost Alima totiž na značce Majolka dlouhodobě staví, na internetových stránkách firmy například stojí, že "byla první průmyslově vyráběnou majonézou v Československu a její výroba byla započata v roce 1957. Název Majolka je chráněn proslulou ochrannou známkou."

Naproti tomu Unilever by nejraději pojem majolka rozpustil jako obecné označení pro všechny majonézy.

"Obecný význam tohoto slova je na našem trhu generickým označením pro majonézy. Protože jej spotřebitelé používají jako druhové označení, bylo stejně tak použito i v reklamě," vysvětluje mluvčí Unileveru v Česku Andrea Jandová.

Unilever navíc upozorňuje, že použití slova majolka nebylo plánované, ale šlo o improvizaci českých hospodyní, které v reklamě hrají.

Německo-americká majonéza

V roce 1905 otevřel Richard Hellmann z německého Vetschau svoje první lahůdky v New Yorku. Použil recept své ženy a začal prodávat jako první již hotovou majonézu. Stala se velmi populární a brzy se začala prodávat i ve velkoobchodech. V roce 1932 značku Hellmann’s koupil jiný výrobce majonézy – společnost Best Foods. Tu v roce 2000 převzal nadnárodní koncern Unilever.

"Když náhodou koupím jinou majolku, doma to hned poznají," vypráví v závěru jednoho reklamního spotu na majonézy Hellmann's paní Možiešíková z Vysokého Mýta a zároveň doporučuje květákovou pomazánku od maminky.

Možiešíková také MF DNES přes sociální síť Facebook vzkázala, že s Unileverem má roční smlouvu, a nemůže se tak bez svolení firmy k reklamě vyjadřovat. "Klient opravdu chtěl, aby ženy v reklamě mluvily spontánně. Jejich slova nebyla předem daná," dodává k podobě spotu také Petr Motyčka, kreativní šéf reklamní agentury Missing Element, která kampaň pro Unilever připravila.

Ani šéf kreativní agentury, ani mluvčí Unileveru také zatím podle svých slov nic nevědí o žádných právních krocích ze strany společnosti Alima.

"U nás doma už nikdo majonéze neřekne jinak než helmanska," svěřuje se další česká matka v jiném reklamním spotu na výrobky Hellmann's. Firma se tak snaží podle reklamních odborníků více dostat do slovníku lidu i svou vlastní značku.

Podle výzkumné společnosti Median v Česku kralují právě v Polsku vyráběné omáčky Hellmann's. Výrobky Boneco jsou podle průzkumníků až devátými nejrozšířenějšími majonézami v Česku. Alespoň to ukázal průzkum společnosti Median za třetí a čtvrtý kvartál roku 2009.

Právník: Alima není bez šance

Podle právníka Filipa Wintera však boj o majolku nebude pro českou společnost Alima snadný.

"Protože se jedná o použití v reklamě, mohla by být práva majitele známky porušena," myslí si Filip Winter, který se specializuje na reklamu. Má to však několik podmínek.

Podle Wintera by třeba vlastník známky musel prokázat, že jde o více než pouhé "údaje týkající se druhu" a že zmínění v reklamě není v souladu s obchodními zvyklostmi, dobrými mravy a pravidly hospodářské soutěže. Tedy že by se třeba ukázalo, že Unilever pracoval s označením úmyslně, aby oslabil značku své tuzemské konkurence.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

DM drogerie (ilustrační snímek)
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Drogerie dm, největší evropská síť s drogistickým zbožím, spustí v příštím roce v Česku internetový obchod. Firmě se v tuzemsku daří, za poslední rok zvýšila...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.